• Twister math: a practical way to teach and learn from the game 

      González Rincón, Fabián Leonardo; Licenciado en Matemáticas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Unipanamericana /Fundación Universitaria Panamericana; Rojas Muñoz, Gigliola Andrea; Licenciada en Educación Preescolar Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
      In 2010 a research project was conducted to collaborate with teaching – learning of mathematics in preschool education by providing ideas that help and encourage working with school activities based on the game. A reflection ...
    • Facilitators and barriers to educational innovation: an exploratory study in four Mexican private schools 

      López Calva, Juan Martín; Doctor en Educación por la U. Autónoma de Tlaxcala Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla; Flores Sotres, Pamela Elizabeth; Estudiante de licenciatura en Psicopedagogía UPAEP Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla; Montiel Rojas, Ana Cristina; Estudiante de licenciatura en Psicopedagogía UPAEP Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla; Rosillo Cuevas, Vania Angélica; Estudiante de licenciatura en Psicopedagogía UPAEP Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla
      The aim of this paper is to present how educational innovation is an essential element in schools. The exercise was conducted in the framework of the course: Innovation and educational processes that is part of the curriculum ...
    • A dominant paradigm: the educational positivism 

      Acevedo Leal, Jairo; Magíster en Lingüística Hispanoamericana del Instituto "Caro y Cuervo" Especialista en Docencia Universitaria de la Universidad Industrial de Santander, Colombia. Doctorando en Educación, Universidad Pedagógica Experimental libertador, núcleo Maturín, República Bolivariana de Venezuela
      El objetivo del presente artículo es indagar por los sujetos que crecen bajo el ropaje de la modernidad, vista como episteme configuradora de subjetividades. El método, fundamentado en una hermenéutica problematizadora y ...
    • CONFIGURACIÓN DE LA TRADICIÓN CULTURAL CAMPESINADESDE LA EDUCACIÓN POPULAR 

      Fonseca Reyes, Ángela Jasmín; Licenciada en Ciencias Sociales Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni; Licenciado en Idiomas Modernos Especialista en Pedagogía de los Derechos Humanos Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
      This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper ...
    • La contaminación auditiva: Prácticas cotidianas que naturalizan el ruido como forma de comunicación en niños de básica primaria 

      Higuera Ibáñez, Ruth Marithza; Psicóloga; Especialista en Necesidades Educativas Especiales; Estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud; Universidad de Manizales-CINDE
      El presente artículo plantea algunos aspectos que han naturalizado el ruido como parte de la comunicación en el aula tanto entre estudiantes como en la díada docente – estudiante. Para ello, se refexiona alrededor de una ...
    • Hablemos con las mariposas 

      Londoño Restrepo, Claudia Andrea; Química Universidad del Quindío, Magíster en Medio ambiente y desarrollo Universidad Nacional de Colombia, Candidata a Doctora en educación Universidad Bolivariana de Chile
      This educative proposal compares the step through the childhood and adolescence with the life of a butterfly. I chose this metaphor in order to transmit to the teachers ́ skin the fragility, briefness and difficulty of ...
    • LO QUE EL RÍO SE LLEVÓ, BAJO EL SILENCIO DE LAS MONTAÑAS 

      Beltrán Ramírez, Doris; Profesional en Gestión Empresarial Secretaria Vicerrectoría Académica Universidad Santo Tomás; Rueda Duarte, Diana Marcela; Secretaria Centro de Gestión de Calidad Universidad Santo Tomás
    • LA DISCAPACIDAD NO LOS LIMITA, NO LO HAGAS TÚ 

      Gallegos García, Claudia Lilia; Doctora en Educación Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
    • INVESTIGACIÓN Y PRÁCTICA REFLEXIVA COMO CATEGORÍAS EPISTEMOLÓGICAS DEL DESARROLLO PROFESIONAL DOCENTE 

      Silva Carreño, Wilmer Hernando; Magister en Ciencias de la Educación Universidad de San Buenaventura
      This article seeks to glimpse how reflection, since the epistemological reflection is essential in all processes of school, led to the question of teachers’ professional knowledge , decentering involves the discussion of ...
    • Una experiencia contada: la enseñanza del portugués como lengua extranjera a colombianos en Bogotá 

      Dalpiaz, Roanita; Especialista en Desarrollo de Materiales Didácticos Instituto de Cultura Brasil Colombia - IBRACO; Stanzani, Luciana; Candidata a Magíster en Educación con énfasis en Didáctica de Lenguas Extranjeras Instituto de Cultura Brasil Colombia - IBRACO
      This article is about the role of a foreign teacher in teaching Portuguese as a foreign language. It tells the experience of two Brazilian Portuguese teachers in the non–immersion context in the city of Bogota. It is a ...
    • Fases de la Metodología de la Investigación la llave para abrir camino en la selva de los hechos 

      Di Marco Morales, Raúl Omar; Magíster en Administración de Empresas Universidad Santo Tomás, Bucaramanga
      El artículo muestra las etapas para el desarrollo de una investigación científica desde la formulación del problema, la construcción de un marco teórico que demuestre el sentido de los datos que son requeridos para satisfacer ...
    • Topological perspective of inclusion in higher education 

      Cardona Quitián, Herwin Eduardo; Magister en Psicoanálisis, Subjetividad y Cultura Universidad de Cundinamarca
      But why address inclusion topological perspective? The inclusion discourse presents, in the first instance an apparent change in the conception of the difference, but to observe in detail, what we find is that the implications ...
    • Ben Hur, el israelita contra mesala, el romano 

      López Toledo, Jesús; Maestro normalista y Sociólogo, Especialista en Historia, Educación Cívica y Social, Inglés y Administración, Planeación e Investigación Educativa, Magíster y Doctor en Educación
    • Expresión artística en el colegio New Cambridge School 

      Jasbón Duarte, Maria Isabel; Docente y líder del área de artes del colegio New Cambridge School
    • Un cuento para Alvaro 

      Muñoz Pardo, Tatiana; Licenciada en español y literatura de la Universidad Industrial de Santander
    • Mi vida docente 

      Díaz Ortiz, Jaime; Ingeniero Industrial de la Universidad Industrial de Santander
    • Analysis of terminal efficiency in the Master of Education: Environmental Education Field UPN-Mexicali 

      Ramírez Acosta, Jorge; Doctor en Ciencias en el uso, manejo y preservación de los recursos naturales / Profesor-Investigador en el programa de Maestría en Educación: Campo Educación Ambiental de la Universidad Pedagógica Nacional-Mexicali.
      The paper analyzes for the first time in 18 years that has been operating the terminal efficiency of Master of Education: Environmental Education, from Universidad Pedagógica Nacional, Mexicali, México. The analysis of the ...
    • DIVERSIDAD CULTURAL, CONTEXTO FRONTERIZO Y FORMACIÓN DE DOCENTES EN EDUCACIÓN BÁSICA DE MÉXICO 

      Aguirre Ibarra, María Celina; Doctora en Psicoterapias existenciales, Instituto de Terapia Guestal Región Occidente Universidad Autónoma de Baja California; González, Enrique Mata; Doctor en Ciencias de la Educación Universidad Iberoamericana Tijuana Universidad Pedagógica Nacional
      The point of cultural diversity and basic education in Mexico involves the development of a border pedagogy that encourages reflection towards teacher training process where the teachers will have to give account of the ...