Show simple item record

Mathematisation and modeling: experiences and knowledge. A classroom proposal

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorMartínez Novoa, Andrés Mauricio; Universidad Distrital Francisco José de Caldas
dc.creatorCobos Caicedo, Juan Camilo; Universidad Distrital Francisco José de Caldas
dc.creatorTorres Puentes, Elizabeth; Universidad Distrital Francisco José de Caldas
dc.date2015-07-01
dc.date.accessioned2017-09-18T15:50:46Z
dc.date.available2017-09-18T15:50:46Z
dc.identifierhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437
dc.identifier10.15332/erdi.v5i2.1437
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/8202
dc.descriptionThis article shows a didactic sequence framed in space environments and mediation training classroom of the Degree in Basic Education with emphasis on Mathematics, University Francisco José de Caldas. This sequence was applied and validated in teaching practice which took place in a District school in the city of Bogota, and had as main objective to develop the concept of scalelength, based on the relationships that exist between the mathematization and modeling, for which research work mathematisation Freudenthal (1968) was used. The sequence is based on a series of activities in second grade, building management methodology DECA model (1992). The most relevant results are related to how students through situations matematizables placed in a specific context, modeling reach metro, decimeter and centimeter as the unit of standard measure.en-US
dc.descriptionEste artículo de investigación presenta una secuencia didáctica enmarcada en el espacio de formación: Ambientes y Mediaciones del Aula, de la Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Dicha secuencia se aplicó y validó en la práctica docente que se realizó en un colegio Distrital de la ciudad de Bogotá, y tuvo como objetivo fundamental desarrollar el concepto de magnitud-longitud, partiendo de las relaciones que se presentan entre la matematización y la modelización, para lo cual se usó el trabajo de investigación sobre matematización de Freudenthal (1968). La secuencia se basó en una serie de actividades realizadas en grado segundo de primaria, tomando como metodología de gestión el modelo DECA (1992). Los resultados más relevantes se relacionan con el cómo los estudiantes a través de situaciones matematizables puestas en un contexto concreto llegan a la modelización del metro, decímetro y centímetro, como la unidad de medida estandarizada. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangaes-ES
dc.relationhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437/1135
dc.rightsCopyright (c) 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación0
dc.rights0
dc.sourceEspiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5, núm. 2 (2015); 9-22es-ES
dc.source2389-9719
dc.source2256-151X
dc.subjectes-ES
dc.subjectMatematización; modelización; magnitud-longitud; modelo matemático; unidad de medidaes-ES
dc.subjectes-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectMathematization; modeling; scalelength; mathematical model; unit of measureen-US
dc.subjecten-US
dc.titleMatematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aulaes-ES
dc.titleMathematisation and modeling: experiences and knowledge. A classroom proposalen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES
dc.typees-ES
dc.typeen-US
dc.typeMathematization; modeling; scalelength; mathematical model; unit of measureen-US
dc.coveragees-ES
dc.coveragees-ES
dc.coveragees-ES
dc.coverageen-US
dc.coverageen-US
dc.coverageen-US


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record