Show simple item record

dc.contributor.authorMuñoz Rojas, Henry Alfonsospa
dc.contributor.authorNieto Useche, Sandraspa
dc.contributor.authorMedina, John Jairospa
dc.date.accessioned2018-10-05T21:03:15Zspa
dc.date.available2018-10-05T21:03:15Zspa
dc.date.issued2015-11spa
dc.identifier.citationIn accordance with the public policies taught by Colciencias that frame the research processes of universities in the search to reconfigure, redirect, reflect, generate solutions and answers to social, cultural, economic and educational problems and phenomena. What should be addressed by groups and lines of research, and evidence in a visible research and academic dynamics, such as scientific publications, the socialization of knowledge and interactions in networks. In this section we find the process of analysis, reflection, revision, resignification and reconfiguration of the fundamental issues and problems of the work of the "Education, Culture and Society" line around interculturality, multiculturalism; The social sciences and education and the media and mediations for the analysis of conceptions, trends and conceptual references that are addressed by other institutions of higher education in the projects at the level of masters related to education. Through a method of bibliographic nature, documentary research, managed in the masters, the purpose of the project is to generate a conceptual contribution on mediations, ICT and education to contribute to strengthening the research line of "Education, culture and society "Of theoretical bodies, advances and perspectives that impact the quality, relevance, consistency of the research work part of the teachers of higher education, the development of the research projects of teachers that make up the line and the interrelation _dada its transversality_ with other lines. The project is relevant because ICT mediations in education are generating transformations related to emerging paradigms that, according to the latest studies, should be incorporated into pedagogical practices and provide new elements of reflection and analysis for the solution of a problem related to education. culture, education and society.spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/13609spa
dc.descriptionAcorde con las políticas públicas impartidas por Colciencias que enmarcan los procesos investigativos de las universidades en la búsqueda de reconfigurar, de redireccionar, reflexionar, generar soluciones y respuestas a problemas y fenómenos sociales, culturales, económicos y educativos actuales; que necesariamente deben ser abordados por los grupos y líneas de investigación, y evidenciados en una dinámica investigativa y académica visible, como las publicaciones científicas, la socialización de conocimiento e interacciones en las redes. En concordancia con lo anterior, la Maestría en Educación de la Universidad Santo Tomás, se encuentra en proceso de análisis, reflexión _que implica revisión, resignificación y reconfiguración_ sobre temas y problemas que fundamentan el trabajo de la línea “Educación, Cultura y Sociedad” en torno a la interculturalidad, la multiculturalidad; las ciencias sociales y la educación y los medios y mediaciones para abocar el análisis de concepciones, tendencias y referentes conceptuales que están abordando otras instituciones de educación superior en los proyectos a nivel de maestría relacionadas con educación. A través de una método de carácter bibliográfico documental de las investigaciones aprobadas en las maestrías, el propósito del proyecto es generar un aporte conceptual sobre mediaciones, TIC y educación para contribuir al fortalecimiento la línea de investigación de “Educación, cultura y sociedad” de los cuerpos teóricos, enfoques y perspectivas que impactan la calidad, pertinencia, consistencia de los trabajos de investigación por parte de los maestros derivados de las diferentes instituciones educativas de educación superior, del desarrollo de los proyectos de investigación de docentes que conforman la línea y de la interrelación _dada su transversalidad_ con otras líneas. El proyecto es pertinente porque las mediaciones TIC en educación están generando transformaciones relacionadas con los paradigmas emergentes que, según recientes estudios, deben ser incorporados a las prácticas pedagógicas y aportan nuevos elementos de reflexión y análisis para solución a problemáticas relacionadas con la cultura, educación y sociedad.spa
dc.description.abstractIn accordance with the public policies taught by Colciencias that frame the research processes of universities in the search to reconfigure, redirect, reflect, generate solutions and answers to social, cultural, economic and educational problems and phenomena. What should be addressed by groups and lines of research, and evidence in a visible research and academic dynamics, such as scientific publications, the socialization of knowledge and interactions in networks. In this section we find the process of analysis, reflection, revision, resignification and reconfiguration of the fundamental issues and problems of the work of the "Education, Culture and Society" line around interculturality, multiculturalism; The social sciences and education and the media and mediations for the analysis of conceptions, trends and conceptual references that are addressed by other institutions of higher education in the projects at the level of masters related to education. Through a method of bibliographic nature, documentary research, managed in the masters, the purpose of the project is to generate a conceptual contribution on mediations, ICT and education to contribute to strengthening the research line of "Education, culture and society "Of theoretical bodies, advances and perspectives that impact the quality, relevance, consistency of the research work part of the teachers of higher education, the development of the research projects of teachers that make up the line and the interrelation _dada its transversality_ with other lines. The project is relevant because ICT mediations in education are generating transformations related to emerging paradigms that, according to the latest studies, should be incorporated into pedagogical practices and provide new elements of reflection and analysis for the solution of a problem related to education. culture, education and society.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleAproximación a la investigación sobre mediaciones TIC en educación: un aporte conceptualspa
dc.typeApropiación Social y Circulación del Conocimiento: Informes de investigaciónspa
dc.coverage.campusCRAI-USTA Duadspa
dc.contributor.cvlachttps://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001148087spa
dc.contributor.cvlachttps://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001367810spa
dc.description.domainhttp://www.ustadistancia.edu.co/?page_id=3956spa
dc.relation.referencesAnder-Egg E., (1983). Técnicas de investigación social. Cid. Argentina.spa
dc.relation.referencesBarajas, F. M. & Álvarez. B. (2003). La tecnología educativa en la enseñanza superior: Entornos virtuales de aprendizaje. Mc Graw Hill.spa
dc.relation.referencesBentolila, S., & Clavijo, P. (2001). La computadora como mediador simbólico de aprendizajes escolares. Análisis y reflexiones desde una lectura vygotskiana del problema. Argentina: Universidad Nacional de San Luis.spa
dc.relation.referencesCastells, M. (2001). La Galaxia Internet. Plaza & Janés. Barcelona.spa
dc.relation.referencesDomínguez, S. M. (2003). Las Tecnologías de la información y la comunicación: sus opciones, limitaciones y sus efectos en la enseñanza. Madrid, España: en Revista Nómandas No. 8 Universidad Complutence de Madrid.spa
dc.relation.referencesFacundo, A. (2005). Tecnologías de Información y Comunicación y Educación Superior Virtual en Latinoamérica y el Caribe.spa
dc.relation.referencesFainhloc, Beatriz. (2000). Formación del profesorado para el nuevo siglo. Aportes de la Tecnología Educativa Apropiada, Buenos Aires: Lumen.spa
dc.relation.referencesFolegotto, I., & Tambornino, R. (2001). La mediación en los nuevos ambientes de aprendizaje. Universidad Nacional de la Plata. Ponencia de la sociedad Mexica de computación en la educación Argentina: Editado por la sociedad mexicana en la educación Argentina.spa
dc.relation.referencesGarcía Canclini, N. (1992). Culturas híbridas. Buenos Aires: Sudamericana.spa
dc.relation.referencesGlaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory (Teoría Fundamentada). University of California, San Francisco. Aldine Publishing Company: New York.spa
dc.relation.referencesGómez-Luna, E.; Fernando-Navas, D.; Aponte-Mayor, G.; Betancourt-Buitrago, L.A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización DYNA, vol. 81, núm. 184, abril, 2014, pp. 158-163 Universidad Nacional de Colombia Medellín, Colombia.spa
dc.relation.referencesLévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós Ibérica.spa
dc.relation.referencesLevy, P. (2004). Inteligencia Colectiva. Organización Panamericana de la Salud. Washington. Versión digital. Recuperado el febrero 3, 2014 en: http://inteligenciacolectiva.bvsalud.orgspa
dc.relation.referencesLévy, Pierre. 2007. Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Anthropos, Madrid. 113spa
dc.relation.referencesLévy, Pierre. 1998. La Cibercultura, El Segon Diluvi?, Proa / Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, Barcelonaspa
dc.relation.referencesLévy, Pierre. 1998. Sobre La Cibercultura , Revista de Occidente nº 206 , Madridspa
dc.relation.referencesMayans i Planells, Joan. (2002) "De la incorrección normativa en los chats". Fuente original: Revista de investigación Lingüística, num. 2, vol. V, pp.101-116. Disponible en el ARCHIVO del Observatorio para la CiberSociedad. En http://www.cibersociedad.net/archivo/articulo.php?art=43spa
dc.relation.referencesMartín-Barbero, Jesús Martín. (2003). De los medios a las mediaciones – Convenio Andrés Bello.spa
dc.relation.referencesMartín-Barbero, Jesús. (2005). Cultura y nuevas mediaciones tecnológicas, en: América latina. Otras visiones desde la cultura. Bogotá: SECAB.spa
dc.relation.referencesMartín - Barbero, J. (1992). Modernidad, postmodernidad, modernidades. Práxis Filosófica, Revista del Departamento de Filosofía de la Universidad de Valle, 2, 37- 60.spa
dc.relation.referencesMuñoz, G. (2007), “¿identidades o subjetividades construcción?, Revista de ciencias Humanas 37, p. 69-89.spa
dc.relation.referencesMuñoz, G. (2008), “Panorama de la Investigación en Juventud en Iberoamérica, Siglo XXI” en Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud (Vol. 6) Núm. 2, p.443-448.spa
dc.relation.referencesMuñoz, G. (2002), Las culturas juveniles: mutaciones en el cambio de época. Recuperado de junio 11 de 2011, www.acodesi.org.co/es/indez/php?option=com_docmanspa
dc.relation.referencesPalazzo, G. (2005). De La Escritura Al Hipermedia. La nueva competencia comunicativa. Signos, Teoría y práctica de la Educación, 21, 6-11spa
dc.relation.referencesPiscitelli, A (2005). Internet: La imprenta del Siglo XXI. Editorial Gedisa. Barcelona.spa
dc.relation.referencesPiscitelli, A. (2006). ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún?. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11, 28, 179-185spa
dc.relation.referencesPiscitelli, A. Ciberculturas 2.0. (2002) En la era de las máquinas inteligentes. Paidós. Buenos Aires. Prensky, M., (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon MCB University Press, 9 , 5, 1-6. 60 Pujolà J-T. & Montmany B. (2008) Más allá de lo escrito: la hipertextualidad y la multimodalidad en los blogs como estrategias discursivas de la comunicación digital. Disponible en: http://gabinetecomunicacionyeducacion.com/spa
dc.relation.referencesRincón Páez, A. (2009) Interacción social virtual y comunicación interpersonal en dos escenarios de la Web 2. Méxicospa
dc.relation.referencesRoussos, A. J., (2011). Preparación de una revisión bibliográfica para su publicación cuando un solo artículo nos habla de muchos trabajos. Reportes de investigación, Junio 2011, 1: 1-7.spa
dc.relation.referencesRENA (Red Escolar Nacional). (2006). Revisión de las Fuentes bibliográficas. Febrero 20, 2006 Tomado en agosto 30, 2014 http://www.rena.edu.ve/cuartaEtapa/metodologia/tema20.htmlspa
dc.relation.referencesRueda, Rocío y Quintana Ramírez, Antonio. (2007). Ellos vienen con el chip incorporado: aproximaciones a la cultura informática escolar. 2. ª ed. Bogotá: Universidad Central-DIUC, Instituto Investigación Educativa y Desarrollo Pedagógico y Universidad. Distrital.spa
dc.relation.referencesScolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Ed. Gedisa.spa
dc.relation.referencesSibilia, Paula. (2005). El hombre postorgánico, Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica.spa
dc.relation.referencesSunkel, G. (2006). Políticas sociales CEPAL. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación en América Latina. Una exploración de indicadores.spa
dc.relation.referencesSantiago de Chile: División de Desarrollo Social.spa
dc.relation.referencesTurkle, Sherry 1997. La Vida En La Pantalla: La Construcción de la Identidad en la Era de Internet. Paidós, Buenos Aires.spa
dc.relation.referencesUNESCO. (2004). Las Tecnologías de Información y la Comunicación en la Formación Docente. Montevideo, Uruguay: Ediciones TRILCE.spa
dc.relation.referencesValderrama, Carlos Eduardo (ed.), Comunicación-Educación. Coordenadas, abordajes y travesías, Bogotá: Universidad Central – DIUC / Siglo del Hombre Editores, pp. 77-100. ISBN: 958-665-034-0.spa
dc.relation.referencesVigotsky, L. S. (1964). Lenguaje y pensamiento. Buenos Aires: Lautaro.spa
dc.relation.referencesVigotsky, L. S. (1979). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Barcelona: Grijalbo. spa
dc.subject.proposalMaestría en Educaciónspa
dc.subject.proposalUniversidad Santo Tomás Abierta y a Distanciaspa
dc.subject.proposalInvestigaciónspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia

Indexado por: