dc.contributor.advisor | Rodríguez, Sandra Milena | spa |
dc.contributor.author | Torres, Diana Raquel | spa |
dc.date.accessioned | 2018-12-06T16:28:10Z | spa |
dc.date.available | 2018-12-06T16:28:10Z | spa |
dc.date.issued | 2018-12-05 | spa |
dc.identifier.citation | Torres, D. (2018) Story of the English Teacher Susana Gómez, Life-experiences that portray English learning and teaching in the context of Distance Education at Universidad Santo Tomás- Bogotá. Crai Usta Bogotá, Colombia. | spa |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11634/14603 | spa |
dc.description | Esta investigación se enfoca en el tipo narrativo de investigación y se propone documentar e interpretar la historia de vida de una profesora de inglés. El estudio describe cómo la vida y experiencias de la docente, retratan el aprendizaje y la enseñanza del inglés en el contexto de Educación a Distancia en la Universidad Santo Tomás. La metodología aborda los principios de la narrativa en el contexto educativo, estableciendo que “las personas utilizan historias para dar sentido a sus experiencias en áreas de investigación donde es importante comprender el fenómeno, desde la perspectiva de quienes las viven” (Barkhuizen, Benson & Chik, 2014, p. 2). Los instrumentos de recolección de datos fueron entrevistas semi-estructuradas, marcos narrativos escritos y sesiones de observación de clase. El análisis e interpretación de datos sigue en construcción. Sus bases están en la propuesta de interpretación de Riessman (2005), que establece que la narrativa debe considerarse un camino hacia el entendimiento de cómo, quiénes cuentan las historias o participan en la investigación conectan con sentido sus experiencias en torno a eventos significativos de vida que impactan aspectos y decisiones actuales. El estudio involucra tres categorías generales, (a) educación a distancia estudiada desde la teoría de White (2003), (b) aprendizaje del inglés y (c) enseñanza del inglés. Expectativas y conclusiones evidencian un proceso formativo que conecta las experiencias vividas por la participante, especialmente en el contexto de educación a distancia donde creció profesionalmente, pero también como estudiante, con unas características particulares que implican esta representación del docente de inglés. | spa |
dc.description.abstract | This research focuses on narrative inquiry and aims to document and interpret the life story of an English teacher. The study describes how a teacher’s life and experiences portray English learning and teaching in the context of Distance Education at Universidad Santo Tomás. The methodology addresses the principles of narrative in the context of education, as it stated that people use stories to make sense of their experiences in areas of inquiry where it is important to understand phenomena from the perspectives of those who experience them,” (Barkhuizen, Ben & Chik, 2014, p. 2). Instruments of data collection were semi-structured interviews, written narrative frames on life experiences and a classroom observation session. The analysis and interpretation of data is still in the process of construction. The basis of it follows the statement of interpretation proposed by Riessman (2005) on which the author states that narrative should be considered as a path to understand how storytellers or participants in research connect and make sense of their experiences in regards to significant life events that impact on current aspects or decisions. The study involved three categories, (a) distance education theoretically studied from White (2003), (b) English learning and (c) English teaching. Expectations and conclusions evidence the construction of a formative process that connects experiences lived by the participant, especially in the context on distance education where she grew professionally as a teacher, but also as a learner with particular characteristics that imply the portray of an English teacher. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | spa |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | * |
dc.source | instname:Universidad Santo Tomás | spa |
dc.source | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | spa |
dc.subject | Educación a Distancia, aprendizaje del inglés, enseñanza del inglés, investigación narrativa, historia de vida. | spa |
dc.subject | Educación a distancia | spa |
dc.subject | Aprendizaje del inglés | spa |
dc.subject | Enseñanza del inglés | spa |
dc.subject | Investigación narrativa | spa |
dc.title | Story of the English Teacher Susana Gómez- Life-experiences that portray English learning and teaching in the context of Distance Education at Universidad Santo Tomás- Bogotá | spa |
dc.type | Formación de Recurso Humano para la Ctel: Trabajo de grado de pregrado | spa |
dc.description.degreename | Licenciado en Lengua Extranjera - Inglés | spa |
dc.publisher.program | Pregrado Licenciatura en Lengua Extranjera - Inglés | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Educación | spa |
dc.subject.keyword | Distance education | spa |
dc.subject.keyword | English learning | spa |
dc.subject.keyword | English teaching | spa |
dc.type.local | Trabajo de grado | spa |
dc.rights.local | Abierto (Texto Completo) | spa |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | spa |
dc.rights.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.coverage.campus | CRAI-USTA Duad | spa |
dc.description.domain | http://www.ustadistancia.edu.co/?page_id=3956 | spa |
dc.relation.references | Barkhuizen, G., & Wette, R. (2008). Narrative frames for investigating the experiences of language teachers. System, pp. 372-387. | spa |
dc.relation.references | Barkhuizen, G. (20 de May de 2014). Revisititng Narrative Frames: An Instrument for Investigating Language Teaching and Learning. Obtenido de ELSEVIER: www.elsevier.com/locate/system | spa |
dc.relation.references | Barkhuizen, G., Benson, P., & Chik, A. (2014). Narrative inquiry in language teaching and learning research. New York: Taylor & Francis. | spa |
dc.relation.references | Clandinin, J. & Connelly M. (Jun-Jul de 1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, pp. 2-14. | spa |
dc.relation.references | Contreras, J. & Pérez, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. (2013). España: Ediciones Morata, S. L. Retrieved from http://www.ebrary.com.i | spa |
dc.relation.references | García, J. & García, A. (1996). Teoría de la Educación. Salamanca, España: Ediciones Universidad Salamanca. | spa |
dc.relation.references | Griffee, D. (2012). An Introduction to Second Language Research Methods: Design and Data Dale T. TESL-EJ Publications. | spa |
dc.relation.references | Laurentis, C y Porta, L. (2014). Voces de alumnos y docentes: Narrativas como espacios contrapúblico en la carrera del profesorado de inglés. | spa |
dc.relation.references | Taylor, S.J y Bogdan, R., (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Básica. Hogan, J. Dolan P. and Donnelly, P. (2011). ProQuest ebrary. (C. Horan, Ed.) Recuperado el 28 de July de 2016. | spa |
dc.relation.references | Riesman, Catherine Kohler (2005) Narrative Analysis. In: Narrative, Memory & Everyday Life. University of Huddersfield, Huddersfield, pp. 1-7. Retrieved at: http://eprints.hud.ac.uk/4920/ | spa |
dc.relation.references | Stremmel, A. J. (September de 2002). The Value of Teacher Research: Nurturing Professional and Personal Growth through Inquiry. (D. Horm-Wingerd, Ed.) Young Children, 2(3), 62–70. | spa |
dc.relation.references | Stemmel, A. J. (June de 2014). National Association for the Education of Young Children. Retrieved in: Voices of Practitioners: http://www.naeyc.org/yc/permissions | spa |
dc.relation.references | Tomlinson, B. (2010). Principles and procedures for self-access materials. Studies in Self- Access Learning Journal, 1(2), 72-86. Retrieved in: http://sisaljournal.org/archives/sep10/tomlinson | spa |
dc.relation.references | White, C. (2003). Language Learning in Distance Education. Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, São Paulo: Cambridge University Press. | spa |