Show simple item record

Development of Critical Thinking based on a pedagogical strategy based on the Intellectual Standards applied in philosophy for the 11 A students of the Padre Manuel Briceño Jáuregui Technical Institute Fe y Alegría

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorMachuca Ortiz, Héctor Julián
dc.date2018-07-01
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4780
dc.identifier10.15332/s1657-107X.2018.0001.01
dc.descriptionEste artículo de investigación, abarcó el análisis de una propuesta pedagógica fundamentada en los estándares intelectuales de Paul Richard y Linda Elder enfocada al desarrollo del pensamiento crítico en filosofía para los estudiantes del grado undécimo A del Instituto Técnico Padre Manuel Briceño Jáuregui Fe y Alegría. Por ende, se diseñaron y aplicaron estrategias que fortalecieron los estándares de claridad, certeza, relevancia, lógica, justicia, precisión, profundidad y amplitud en la Propuesta Pedagógica, articulándose con los elementos de pensamiento y virtudes intelectuales que, además, permiten la formación de buenos pensadores críticos. Sin embargo, desde el análisis y valoración de los resultados más significativos, se debe mencionar que los estudiantes no desarrollaron el pensamiento crítico como se había estructurado, debido a esta dificultad se diseñó unas rejillas que orientaron adecuadamente la construcción de preguntas de selección múltiple y estrategias de aula que fortalecen las habilidades de los educandos en los estándares intelectuales y elementos del pensamiento.es-ES
dc.descriptionThis article of research, is an analysis of a pedagogic proposal to eleventhA grade students in Instituto Técnico Padre Manuel Briceño Jáuregui Fey Alegría. This proposal tends to focus on the development on criticalthinking in philosophy subject taking into account the intellectualstandards proposed by Paul Richard and Linda Elder. For That reason, itwas designed and applied for strategies which strengthened standards ofclarity, accuracy, precision, consistency, relevance, good reasons, depth,breadth, and fairness in this pedagogical proposal. Therefore, these werearticulated with the critical thinking elements and intellectual values,which all together may give as a result correctness process to educateexcellent thinkers. However, after analyzing and assessing the relevantoutcomes obtained in this study; the research shows that the studentshave not developed critical thinking as it was though. So, thanks to thistrouble, it was designed a grille which have been helping students; notonly, to understand how to write multiples chose questions, but alsoclassroom strategies. In this way, these aspects support to increasestudents’ abilities, intellectual standards and thinking elements.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherVicerrectoría General de Universidad Abierta y a Distancia, Universidad Santo Tomás.es-ES
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4780/4527
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4780/4549
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEPes-ES
dc.sourceRevista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP; Vol. 11, Núm. 1 (2018); 31-54en-US
dc.sourceRevista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP; Vol. 11, Núm. 1 (2018); 31-54es-ES
dc.source1657-107X
dc.subjectes-ES
dc.subjectpensamiento crítico; estándares intelectuales; elementos del pensamiento; virtudes Intelectuales; propuesta pedagógicaes-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectcritical thinking; intellectual standards; elements of thought; intellectual virtues; pedagogical proposalen-US
dc.titleDesarrollo del Pensamiento Crítico a partir de una estrategia pedagógica fundamentada en los Estándares Intelectuales aplicada en filosofía para los estudiantes de 11 A del Instituto Técnico Padre Manuel Briceño Jáuregui Fe y Alegríaes-ES
dc.titleDevelopment of Critical Thinking based on a pedagogical strategy based on the Intellectual Standards applied in philosophy for the 11 A students of the Padre Manuel Briceño Jáuregui Technical Institute Fe y Alegríaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record