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Pensiones de Jubilación a la luz del Acto Legislativo 01 de 2005

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCastellanos Ávila, Luis Eduardo
dc.date2018-12-13
dc.identifierhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/IUSTITIA/article/view/2092
dc.identifier10.15332/iust.v0i15.2092
dc.descriptionThe present research project presents an application of an analytical methodology that studies constitutionally the central theme, whose aim is to try to demonstrate how the aforementioned Legislative Act No. 01 of 2005 modifies article 48 of the Political Constitution, in addition to opposing provisions that Enshrines the same Political Charter in relation to the right of trade union association and collective bargaining for the restriction that was established when exercising the right to collective bargaining, article 55 of the Constitution Which is essentially rooted in the fundamental right of trade union association, enshrined in Article 39 of the Constitution, ignoring the provisions of the International Labor Conventions, particularly Convention 87 and 98 (ILO). Constitutional doctrine as an integral part of the so-called Constitutionality Block, pursuant to paragraph 2 of article 93 of the Political Constitution, a feature reinforced by what is determined in paragraph 4 of article 53 Political Constitution. In the same way, the constitutional amendment by which Article 48 of the Political Constitution was reformed, clearly shows how the right to private property and freedom of enterprise is not known by prohibiting collective bargaining between individuals, colliding with the established In article 58 of the Political Constitution and the provisions of article 333 of the Constitution, which guarantees the right to property and recognition of rights acquired under the law, as well as the right to freedom of enterprise under a social function Determined. In the analysis of the work, it was determined that the exclusion to the restriction of collective bargaining established by Legislative Act No. 01 of 2005 in pension matters constitutes a constitutional antinomy, which seriously damages the mechanism of concertation through collective bargaining, That workers have to agree and improve the minimum conditions of work foreseen in the legal regulations.en-US
dc.descriptionEl proyecto de investigación presenta una aplicación de una metodología analítica que estudia constitucionalmente el tema central, que tiene como objeto el procurar demostrar cómo el referido Acto Legislativo No. 01 del 2005 modificatorio del artículo 48 de la Constitución Política, además de contrariar disposiciones que consagra la misma Carta Política, en materia del derecho de asociación sindical y negociación colectiva por la restricción que se estableció al ejercicio del derecho a la negociación colectiva, artículo 55 de la C.P., derecho este cuyo arraigo en esencia tiene origen en el derecho fundamental de la asociación sindical, consagrado en el artículo 39 de la Constitución Política, desconociendo lo señalado en los Convenios Internacionales del Trabajo, particularmente el Convenio 87 y 98 (OIT), disposiciones calificadas por la doctrina constitucional como parte integral del denominado Bloque de Constitucionalidad, en virtud del inciso 2° del artículo 93 de la Constitución Política, característica reforzada por lo determinado en el inciso 4° del artículo 53 de la Constitución Política. De la misma manera, la enmienda constitucional por la cual se reformó el artículo 48 de la Constitución Política deja ver ostensiblemente cómo se desconoce el derecho a la propiedad privada y a la libertad de empresa al prohibir la negociación colectiva entre particulares, chocando de contera con lo establecido en el artículo 58 de la Constitución Política y lo dispuesto en el artículo 333 constitucional, que garantiza el derecho a la propiedad y el reconocimiento a los derechos adquiridos conforme a la ley, al igual que el derecho a la libertad de empresa bajo una función social determinada.El análisis del trabajo determinó que la exclusión a la restricción de la negociación colectiva que estableció el Acto Legislativo No. 01 de 2005 en materia pensional configura una antinomia constitucional, que lesiona en forma grave el mecanismo de concertación por medio de la negociación colectiva, que tienen los trabajadores para acordar y mejorar las condiciones mínimas del trabajo previstas en la normativa legal.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás Seccional Bucaramangaes-ES
dc.relationhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/IUSTITIA/article/view/2092/1632
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dc.rightsCopyright (c) 2018 IUSTITIAes-ES
dc.sourceIUSTITIA; Núm. 15 (2017); 199-225es-ES
dc.source2539-4657
dc.source1692-9403
dc.subjectLegislative Act 01 of 2005; right of association; collective negotiation; constitutional block; OIT conventions; retirement pension; progressive principle; collective bargaining agreement; freedom of enterprise and private propertyen-US
dc.subjectActo Legislativo 01 de 2005; derecho de asociación sindical; negociación colectiva; bloque constitucionalidad; convenios OIT; pensión de jubilación; principio de progresividad; convención colectiva; libertad de empresa y propiedad privadaes-ES
dc.titleRetirement Pensions in the light of Legislative Act 01 of 2005en-US
dc.titlePensiones de Jubilación a la luz del Acto Legislativo 01 de 2005es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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