Show simple item record

Prevalencia del bullying en México: un meta-análisis del bullying tradicional y cyberbullying

dc.contributoren-US
dc.contributorFoco Rojo: Centro de Psicología Aplicadaes-ES
dc.creatorVega-Cauich, Julio Isaac
dc.date2019-01-01
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/4020
dc.identifier10.15332/22563067.4020
dc.descriptionObjective: Summarize the bullying studies in Mexico to estimate the prevalence for both victims and aggressors, both face-to-face and cyberbullying. Method: A meta-analysis of the prevalence was carried out with 27 investigations carried out in Mexico with a random effects model, and its moderators were explored through a meta-regression. Result: The prevalence ranges were from 19 % to 21 % for cyber-victimization, face-to-face victimization and face-to-face aggression, and 11 % for cyberaggression. The variables that moderated the prevalence estimation were the presence of a definition in the instrument and the number of items. Neither study uses tools that evaluate the power imbalance component of bullying, so it is likely that studies evaluated the concept of peer victimization. Conclusion: One in five Mexican students receives or performs bullying or cyberbyllying. Methodological recommendations are proposed for future research.en-US
dc.descriptionObjetivo: Sintetizar los diagnósticos de bullying en México para estimar la prevalencia de víctimas y agresores, tanto en su modalidad cara a cara como virtual. Método: Se realizó un meta-análisis de la prevalencia con 27 investigaciones realizadas en México con un modelo de efectos aleatorios, y se exploraron sus moderadores a través de una meta-regresión. Resultado: La prevalencia osciló entre el 19 y 21 % para cibervictimización, victimización y agresión cara a cara, y de un 11 % para la ciberagresión. Las variables que moderaron la estimación de la prevalencia fueron la presencia de una definición en el instrumento y el número de ítems. Ningún estudio utilizó instrumentos que evaluaran el componente de desbalance de poder del bullying, por lo que es probable que los estudios hayan evaluado el concepto de victimización entre pares. Conclusión: Uno de cada cinco estudiantes mexicanos recibe o realiza bullying o cyberbyllying. Se proponen recomendaciones metodológicas para futuras investigaciones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/4020/pdf
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/4020/html
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/downloadSuppFile/4020/396
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/downloadSuppFile/4020/397
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/downloadSuppFile/4020/398
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/downloadSuppFile/4020/399
dc.rightsCopyright (c) 2019 Diversitases-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceDiversitas; Vol. 15, Núm. 1 (2019); 111-127es-ES
dc.sourceDiversitas; Vol. 15, Núm. 1 (2019); 111-127en-US
dc.source2256-3067
dc.source1794-9998
dc.subjecten-US
dc.subjectmeta-analysis; review; bullying; prevalenceen-US
dc.subjectPsicología educativa, Educación,es-ES
dc.subjectmeta-análisis; revisión sistemática; acoso escolar; bullying; prevalenciaes-ES
dc.titleBullying prevalence in Mexico: a meta-analysis of traditional bullying and cyberbullyingen-US
dc.titlePrevalencia del bullying en México: un meta-análisis del bullying tradicional y cyberbullyinges-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record