Doctorado en Educación
Recent Submissions
-
El Desarrollo de Competencias para la Sustentabilidad en la Formación del Profesional Licenciado en Ciencias Naturales
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-29)The objective of this research was to analyze the professional training process of the Bachelor in Natural Sciences (LCN), the implementation of Competences for Sustainability (CS) in Colombian universities and to propose ... -
Prospectiva de Lineamientos para un Currículo Intercultural en Ocho Instituciones Distritales de Educación Media con Jóvenes Sordos, Bogotá Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-21)The research begins with the contextualization of the problem in relation to the barriers imposed on Deaf young people and their implications in the socio-educational dimension in the last cycle of compulsory training. ... -
La Práctica Pedagógica, un Contexto de Resignificación en el Escenario del Aula de los Estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-23)Nowadays, reflective practice in initial teacher training, as a strategy for reflection on teaching work and the panorama of undergraduate degrees in the context of Education in Colombia, plays a fundamental role in the ... -
La Educación Musical: Una Mirada Curricular y Pedagógica de las Experiencias de Formación en Instituciones Educativas de Duitama-Boyacá
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-23) -
Pensamiento Computacional y Educación en una Sociedad Globalizada
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-22)Education requires changes to strengthen the education of learners; some of these changes are being driven by technological progress, particularly with the development of computational thinking. This kind of thinking ... -
Principios Pedagógicos de Rudolf Steiner. Escuelas Waldorf en Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-21)This thesis seeks to understand the pedagogical principles promoted by Waldorf pedagogy and their impact on the organization and development of schools working under this model in Colombia. The research was carried out ... -
Sentido y Alcance de las Pruebas Estandarizadas de Habilidades Socioemocionales en Contextos de Bajo Desempeño Educativo en la Educación Básica en Colombia
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-11)This research analyzes the meaning of the standardized assessment of social-emotional learning in basic education. From a socio-material realism approach and following the hermeneutic circle method, it applies qualitative ... -
La Formación Política Escolar: Representaciones de los Estudiantes y Docentes Líderes de la Estrategia SIMONU en el Marco de la Política Educativa Distrital 2012-2022.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-15)The main category of this doctoral thesis is the school political formation based on the representations of the education actors: from the governmental manifest in ten-year plans, sectoral plans and education laws; teachers ... -
Los Colores de la Educación Superior: Aportes de la Poética Negra para una Epistemología Antirracista
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-15)This research is a cry of No to Racism, it is a return to the value of the word, to the valuation and visibilization of the poetics written by black women from the ubuntian perspective for an anti-racist education; it was ... -
Los Kamëntšá Biyá: Siembran Semillas de Vida en Bogotá Kamentsá Yenštšan, Mondjen Vidam Tšabe Jenay, Na Bacatá Wavaynenš
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-14)The purpose of this thesis is to analyze and understand the permanence, adaptations and ruptures that occur in the raising practices of the indigenous people Kamëntšá Biyá in the city of Bogotá, since the dynamism of culture ... -
El Currículo para la Sostenibilidad en la Educación Básica Secundaria Observado desde el Pueblo Indígena Kankuamo de Colombia
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-14)This research analyzed the curricular development in the basic secondary education of an ancestral community in Colombia, seeking to know its proposal for sustainability. The foregoing, providing answers to the problem ... -
Plan estrategico y prospectivo de la Defensa Civil Seccional Santander año 2023-2026
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-08-18)This degree project is created for academic objectives, incorporating investigative, strategic and prospective processes, losing the development of the strategic and prospective plan of the defense civil sectional Santander ... -
Educación Bilingüe Intercultural en Colombia: una Propuesta desde las Concepciones de los Docentes de Lenguas
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-07-12)This doctoral thesis presents as research problem a gap between the bilingual education and the cultural component, it is in part because of an instrumental conception of the foreign language learning process and also by ... -
Componentes favorecedores del acompañamiento a la escritura académica en Maestrías en Educación en Colombia
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-07-07)The thesis addresses the accompanying practices and favorable components of academic writing in postgraduate courses. It is based on an investigation of outstanding experiences in Masters in Education accredited with high ... -
Desarrollo de Pensamiento Superior en la Formación Técnica Profesional en el Sena - un Estudio de Caso
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-05-23)Analytical summary of the project (Non-descriptive abstract, must not contain more than 300 words) ABSTRACT: The tensions generated between the Vocational Technical Training (FTP) provided by the National Learning Service ... -
Integración de los campos del conocimiento hacia el desarrollo de competencias STEAM: una ruta metodológica en el marco del laboratorio vivo como ecosistema abierto de innovación
(Doctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-07-05)The present investigation sought to base a methodological route through constructionism, allowing the integration of the fields of knowledge from the development of STEAM competences through a living laboratory as an open ... -
Propuesta de Ecologia de Aprendizaje para el Uso de Competencias Científicas Digitales, por Estudiantes de la Generación Z, en la Formación De Pregrado “El Caso de la Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas”
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-07-05)Understanding that digital tools can function as dynamic elements of the learning process, through new environments so that students from different training disciplines can interact and enrich the training, based on ... -
Factores Asociados al Aprendizaje de la Estadística que Inciden en el Desarrollo del Pensamiento Crítico en Estudiantes de Educación Media Pública de la Ciudad de Bucaramanga
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-06-30)Critical thinking is recognized as a transversal competence that in its development must be mediated by different capacities, knowledge and competences, in this sense, the area of statistics allows the acquisition of ... -
La Formación Política como Dispositivo Intelectual en la Educación Superior Colombiana (2000-2016)
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-06-08)Political education and its role in higher education in Colombia, as a fundamental piece in the consolidation of democracy, is proposed to the citizen as an instrument to form his intellect, his historical conscience and ... -
Políticas, saberes y prácticas de Educación Sexual: reflexiones en torno a las tensiones entre las políticas y su implementación en colegios públicos de Bogotá 2010-2022
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-06-25)Due to new generations’ necessities, expectations, and experiences, they have sharpened the speeches that talk about quality education and the possibilities to generate environments and politics to concrete this aim. On ...