Doctorado en Educación
Recent Submissions
-
Dominar el Aprender o Desempeñar el Promover: ¿Una DIsyuntiva en las Realidades Escolares de los Colegios Cofrem?
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-01-18)The thesis defended in this research study is framed in contributing some ideas to the current debate, which is generated in the field of education, with the learning process, when a pedagogy based on passing predominates, ... -
Lineamientos curriculares para el desarrollo de capacidades en la inclusión de estudiantes con discapacidad en el municipio de los Santos Santander
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-01-19)The analysis of the scope of school curricula provides important elements in the monitoring of public policies aimed at the educational inclusion of the population with disability. This paper examines the curriculum ... -
Análisis de Pregrados Colombianos en Estadística y Ciencia de Datos para la Sociedad Contemporánea.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-01-17)Statistically speaking, with a high rate of confidence, Data Society is the scenario of humanity's development. Due to the facts that reveal that data use is more continuous and accelerated, diverse sectors have recognized ... -
Análisis de los Efectos de la Acreditación Institucional en las Funciones Sustantivas de las IES Desde la Perspectiva de su Comunidad Educativa: Estudio de dos Casos en Colombia
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-01-17)Institutional accreditation is the most widely accepted mechanism, both nationally and internationally, to assess the high quality of HEIs. This doctoral thesis aims to analyze the effects of institutional accreditation ... -
Formación Ciudadana Integral: Una Propuesta para la Práctica Pedagógica en Docentes de Básica Primaria
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-12)The doctoral thesis work raises as a research problem the lack of citizenship education in public schools. The research focuses on substantiating how citizenship education processes in primary education are generated ... -
Ambientes de aprendizaje en la educación matemática : una mirada a la educación pública.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-12)The results of national tests in mathematics education have decreased in recent years, especially in the first three grades evaluated 3rd, 5th, and 9th. Being the learning environments that have a direct impact on these ... -
Factores de la Gestión Pedagógica y Administrativa que Inciden en los Resultados de las Pruebas Saber 11 (Período 2018 Al 2020)
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-09)The present research, FACTORS OF PEDAGOGICAL AND ADMINISTRATIVE MANAGEMENT IMPLIED IN THE RESULTS OF SABER 11 TESTS (2018 - 2020), seeks to identify the associated factors of success in the official educational institutions ... -
La educación en cambio climático desde la educación media: una apuesta en la Orinoquía colombiana.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-08)This research study aims to analyze the educational process of secondary education (EM for its initials in Spanish) to contribute to implementing La Educación en Cambio Climático (CCE) (Climate Change Education) in the ... -
Redes conversacionales pedagógicas y culturas evaluativas.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-07)The Thesis called Pedagogical Conversational Networks and Evaluative Cultures, is developed from the analysis of three factors that affect the pedagogical process of evaluation for school learning. These factors were ... -
La violencia Escolar y sus Bemoles. El Encuentro Entre la Música y la Pedagogía: una Perspectiva Creativa de Comprensión y Superación
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-07)This proposal problematizes the meanings of the practices and concepts of school violence, the interdisciplinary theories that have studied it and the attempts to mitigate it; shows the role assumed by pedagogy in the ... -
Medio Siglo de Educación en Colombia (1950 -2015)
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-06)Rural Education in Colombia has been an object of study that has been little developed within the educational landscape, this is contrasted with the extensive production of work and research on education in other contexts ... -
Horizontes de sentido de vida de los jóvenes escolarizados de educación media de la localidad de Ciudad Bolívar (Bogotá, Colombia) en contextos de pandemia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-06) -
Gobernanza en la Educación Superior, Entre la Autonomía y el Control 1992 - 2021
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-05)This research work addressed the study of the divergences and convergences that arise during the implementation of the governance of higher education institutions, within the framework of university autonomy and compliance ... -
La robótica educativa: una interdisciplina didáctica integradora para la enseñanza
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-12-02)This research presents the design of a didactic proposal that is based on educational robotics seen as interdisciplinary subject, to strengthen the learning processes that are worked on the area of technology and information ... -
El Proceso Educativo de los Seminaristas y su Aporte a la Paz como Derecho Constitutivo en Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-11-22)Analyzing and questioning the exercise of the Catholic Church -CC.- in the face of peace as a constitutive right is an urgent task for Colombia. In this country, 78.2% of its population professes the Catholic Faith (DANE, ... -
Retos en la formación inicial de docentes. El tránsito de la escuela de ayer a la escuela de hoy
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-10-19) -
El concepto de dignidad humana en la educación católica
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-10-18) -
Creencias sobre actividades extracurriculares, las competencias socioemocionales y el juego, para la formación integral en la educación superior
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-06-29)This research was carried out from a qualitative paradigm with interpretive methodology, to know the beliefs about the relationship between extracurricular activities, play and socio-emotional competencies, from the ... -
El BIM desde el pensamiento reflexivo : hacia la formación integral del estudiante de arquitectura.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-06-28)This proposal arises from the concern about the role that Higher Education deserves to assume given the importance of the Integral Formation of the Architecture student; it is observed that the discipline is going through ... -
Las identidades del maestro hoy: aproximación a algunos componentes estructuradores en su labor.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2022-05-27)The present doctoral research dealt with the identities of the teacher as a central category, conceived as a dynamic and progressive aspect that strengthens the teacher's passion for the exercise of their profession. ...