Doctorado en Educación
Recent Submissions
-
Propuesta de un Modelo Teórico de Gestión del Conocimiento para el Fortalecimiento de la Educación Rural Media Desde la Brecha Digital de Uso y Cognitiva en Santander.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024-08-25)The theoretical foundation of this doctoral thesis is the proposal of the Knowledge Management Model (MGCER) to contribute to mitigating the digital and cognitive gap in educational institutions in Colombia. Since in rural ... -
Modelo Estructurante para la Gestión Escolar en Contextos Rurales
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024-05-29)This project begins with an introductory section defining the concept of school management, followed by the justification which explains the importance of contributing to the progress of educational effectiveness in rural ... -
Culturas Escolares en la Implementación del Bilingüismo en Colegios Públicos de Bogotá
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024)The Ministry of Education in Colombia (MEN) and the Secretariat of Education in Bogotá (SED) have implemented some strategies that contribute to bilingualism in schools without finding highly significant results. At the ... -
Gestión Escolar y Cultura Organizacional en Instituciones Educativas de Básica y Media en Colombia: un Estudio en 22 Instituciones Educativas de Siete Municipios del Departamento del Tolima.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024)This study focused on analyzing how school management strategies and organizational culture elements influence the quality of education in primary and secondary schools in Colombia. It was carried out using a quantitative ... -
Narrativas Curriculares Sobre la Historia Oral, en la Cátedra de la Historia en Colombia para la Educación Media.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024-06-02)The theoretical foundation of this doctoral thesis is the study of the curricular model implemented in Colombia since 1975, when the first curricular reform in the teaching of history took place, framed in the curricular ... -
Formación en Investigación: una Necesidad en los Espacios Universitarios Colombianos
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024)The objective of the study was to analyze pedagogical contributions to research training in the Bachelor's Program in Primary Basic Education in the context of the University Pedagogical and Technological of Colombia, for ... -
Formación del comunicador organizacional foco: Un modelo pedagógico para el campo profesional de la comunicación
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023)Communication is one, however, it has multiple perspectives, interpretations and ways of being; Therefore, within the process of professional training of the communicator in the faculties that deal with this work, only ... -
Autorregulación del Aprendizaje en Adolescentes de Educación Media del Colegio Técnico Nuestra Señora de la Presentación San Gil, Santander, Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024-01-24)The research on the self-regulation of learning was carried out with 258 adolescents with an average age of 17 years, from strata 0 to 3, of secondary education and focused on training for a period of eight weeks for the ... -
Integración de la Teoría y la Práctica Formativa en Programas de Pregrado de Enfermería
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2024-01-16)This research deepened the integration of theoretical-practical training in training spaces. It was directed under the interpretative paradigm of a qualitative nature, based on the development of four case studies in Nursing ... -
El Docente Universitario y su Discurso Pedagógico en la Posmodernidad. - Una Mirada Desde la Cibercultura -
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-12-18)The doctoral thesis is interested in the university teacher and understanding the hybridization of his pedagogical discourse in the postmodern context, under the influence of cyberculture. For this, this study was generated, ... -
Formación de Profesores Universitarios y su Relación con la Educación para la Sostenibilidad
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-12-15)This research emerges in a contemporary context of globalization, technological advances, socio-economic characteristics, particularly unequal ones, a significant reduction of natural resources, and environmental degradation, ... -
Estrategias y Prácticas de los Maestros para el Desarrollo de la Competencia Pragmática en el Segundo Ciclo de Básica Primaria: Un Estudio en el Contexto Colombiano.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-12-06)Pragmatic intentionality is crucial in communication, as it assigns meanings to communicative acts and regulates their cohesion. This implies organizing information in an understandable way, using established communication ... -
El Desarrollo de Competencias para la Sustentabilidad en la Formación del Profesional Licenciado en Ciencias Naturales
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-29)The objective of this research was to analyze the professional training process of the Bachelor in Natural Sciences (LCN), the implementation of Competences for Sustainability (CS) in Colombian universities and to propose ... -
Prospectiva de Lineamientos para un Currículo Intercultural en Ocho Instituciones Distritales de Educación Media con Jóvenes Sordos, Bogotá Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-21)The research begins with the contextualization of the problem in relation to the barriers imposed on Deaf young people and their implications in the socio-educational dimension in the last cycle of compulsory training. ... -
La Práctica Pedagógica, un Contexto de Resignificación en el Escenario del Aula de los Estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-23)Nowadays, reflective practice in initial teacher training, as a strategy for reflection on teaching work and the panorama of undergraduate degrees in the context of Education in Colombia, plays a fundamental role in the ... -
La Educación Musical: Una Mirada Curricular y Pedagógica de las Experiencias de Formación en Instituciones Educativas de Duitama-Boyacá
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-23) -
Pensamiento Computacional y Educación en una Sociedad Globalizada
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-22)Education requires changes to strengthen the education of learners; some of these changes are being driven by technological progress, particularly with the development of computational thinking. This kind of thinking ... -
Principios Pedagógicos de Rudolf Steiner. Escuelas Waldorf en Colombia.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-21)This thesis seeks to understand the pedagogical principles promoted by Waldorf pedagogy and their impact on the organization and development of schools working under this model in Colombia. The research was carried out ... -
Sentido y Alcance de las Pruebas Estandarizadas de Habilidades Socioemocionales en Contextos de Bajo Desempeño Educativo en la Educación Básica en Colombia
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-11)This research analyzes the meaning of the standardized assessment of social-emotional learning in basic education. From a socio-material realism approach and following the hermeneutic circle method, it applies qualitative ... -
La Formación Política Escolar: Representaciones de los Estudiantes y Docentes Líderes de la Estrategia SIMONU en el Marco de la Política Educativa Distrital 2012-2022.
(Universidad Santo TomásDoctorado en EducaciónFacultad de Educación, 2023-11-15)The main category of this doctoral thesis is the school political formation based on the representations of the education actors: from the governmental manifest in ten-year plans, sectoral plans and education laws; teachers ...