Maestría Educación
Recent Submissions
-
Construcción de Identidad Nacional en la Escuela a partir de los Símbolos Patrios
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-09-13)In moments of social and political situation, such as the national strike that occurred in Colombia in 2021, the different uses and transformations given to national symbols stood out as a form of protest. This questions ... -
Concepciones Sobre el Acompañamiento Familiar y la Formación Integral: Estudio de Caso Sobre las Políticas Públicas en Colombia, Ecuador y Chile
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-09-13)This research project aims to review and analyze the conceptions about the role of family accompaniment in the integral formation of basic and high school education school students, due to the fact that the presence of the ... -
Neuroeducación y Neuro Pedagogía. Revisión Documental de 2002 a 2022
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-09-18)In this short list of bibliographic data I have tried to carry out an analysis about a relatively new science called Neuropedagogy which seeks to find the relationship between Neuroscience and education, in my case, which ... -
Análisis de las Estrategias Pedagógicas que Optimicen los Aprendizajes en la Educación Media para Asumir los Retos de la Educación Técnica
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-09-17) -
La Resolución de Problemas en la Enseñanza de la Tecnología en la Educación Básica y Media Desde la Práctica Docente
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-09-16)Today, the STEM / STEAM approach can be implemented in the teaching of technology and computer science in Colombian schools to support the improvement of teaching practice through the integration of areas such as (SCIENCE, ... -
Recuperación de la memoria colectiva sobre la masacre de Bojayá - Chocó a partir de algunas voces de actores de la Institución Educativa Departamental César Conto
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-23)This article is the final result of a research project carried out in the Master's Program in Education at the Santo Tomás University. It was intended to recover the collective memory of the César Conto Departmental ... -
El cuento y la fábula como estrategia pedagógica para el fomento de la fraternidad en niños que cursan segundo de primaria en los colegios Clemencia Holguín de Urdaneta y José Gregorio Salas
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-03)For purposes of presenting the work carried out by the researchers, the thesis has been structured in such a way that it corresponds to the three phases of the advanced investigative process. In the first phase, we worked ... -
Prácticas evaluativas en el marco de un modelo pedagógico basado en competencias. Una perspectiva de los docentes de pregrado de algunas instituciones universitarias de Bogotá
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-02)This document is a degree project, registered in the type of descriptive study, with mixed method and from the hermeneutic approach. Its objective is to characterize the evaluative practices, framed in a competency-based ... -
Impacto del sistema modular en el desarrollo de competencias en el área de derecho de familia
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-02)The Legal Office of the Faculty of Law of Bogotá, was the space chosen in this investigation to observe the incidence of the Modular System in the development of competences, during the practices carried out by the students ... -
Formación de la conciencia moral de los estudiantes de la VUAD
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-02)This is a descriptive investigation that aims to establish the level of development of the moral conscience of the students of the Santo Tomás University in the university attention centers of Cúcuta, Duitama, Medellín, ... -
Danza para vivir: una experiencia estética
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-08-01)This systematization of experiences takes as reference Mejia (2013), to expose the findings in the pedagogical practice named Dance for Living: an Esthetic Experience carried out in the Chuniza I.E.D School from 2003 to ... -
Causas intraescolares de la deserción escolar de los estudiantes de básica secundaria de la Institución Educativa Integrada Montelibano del municipio el Copey, departamento del Cesar.
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-05-13)Dropping out of school (ED) is a difficulty that is present every day as a multi-causal phenomenon, whether in an international, national or local context, which distances students from a comprehensive education, affects ... -
Leer comprensivamente para aprender y emprender en ciencias naturales, una estrategia basada en la lectura comprensiva para el desarrollo de las competencias del área.
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-29)This degree work had the purpose of designing and implementing a didactic strategy based on teaching and learning strategies for comprehensive reading (before, during and after reading), in order to promote the development ... -
Influencia de la práctica pedagógica en el rendimiento académico de los estudiantes de grado séptimo de la institución educativa San Alberto Magno en el municipio de San Alberto departamento del Cesar
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-14)This paper presents a research report on the influence of pedagogical practice on the academic performance of seventh grade students from the San Alberto Magno Educational Institution, in the department of Cesar. The ... -
Práctica y didáctica docente en el proceso de enseñanza en la educación física
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-22)This research seeks to emphasize the different practices and didactics that are developed in the physical education class, highlighting the importance of teaching practice as an instrument to promote motor development in ... -
Speaking en la enseñanza del inglés en el aula
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-15)Teaching speaking in the classroom is one of the most important aspects of foreign language education, as it is a fundamental skill that allows students to communicate effectively in everyday and professional situations. ... -
Fortalecimiento de la lectura crítica mediante una secuencia didáctica basada en la oralidad de la música vallenata en estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa Nacional Agustín Codazzi.
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-17)The present investigation has as a general purpose, Strengthen critical reading through a didactic sequence based on the orality of Vallenato music in sixth grade students of the Augustin Codazzi National Educational ... -
Aporte a la cultura de prevención de riesgos en la empresa construcción y proyectos j.c, a partir de la estructuración de prácticas didácticas.
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-17)This work was carried out as a degree project in the Master of Education, seeks from a case study with multiple approach to contribute to the culture of prevention from the structuring of the didactic practices applicable ... -
Las representaciones sociales en el aprendizaje del inglés en estudiantes de grado octavo. Un estudio de caso
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-15)Currently, the English language has taken great importance in professional and personal aspects that have triggered society has a particular interest in learning this language. Thus, this research project arose from the ... -
Análisis de la incidencia del currículo de una institución educativa rural, en la orientación de los estudiantes hacia las profesiones agropecuarias
(Universidad Santo TomásMaestría EducaciónFacultad Educación, 2023-04-15)