Pregrado Licenciatura en Lengua Castellana y Literatura
Recent Submissions
-
Mejoramiento de las capacidades de redacción de textos argumentativos mediante la utilización de la herramienta virtual Google Clasroom en el Instituto Técnico Industrial Laureano Gomez de Aguachica Cesar grado décimo
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-02-02)The present investigation seeks to promote the improvement of the writing abilities of argumentative texts in tenth grade students of the Laureano Gómez Castro Technical Institute, for which the incorporation of ICTs is ... -
Promoción de la lectura mediante la implementación del poema como herramienta didáctica
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-18)The objective of this proposal is to: develop a didactic strategy based on the poem to promote reading in sixth grade students of the Manuel Ruíz Álvarez Educational Institution, since it is a subject that stimulates the ... -
Desarrollo de habilidades de escritura en los estudiantes de tercer grado de la I.E. Nacional Loperena
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-20)Throughout history, multiple studies have been carried out on the reading and writing practices that human beings develop, in these, authors such as Barton, Cassany, Hamilton and Ivanic and Flower and Hayes from a ... -
Fortalecimiento de la comprensión lectora en Lengua Castellana a través de la creación de OVAS para estudiantes de 4° grado del Colegio Franciscano San Luís Beltrán de Santa Marta, Colombia
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-20)The present research project entitled: Strengthening reading comprehension in Spanish through the creation of OVAS for students of 4° grade of the San Luis Beltrán Franciscan College of Santa Marta, Colombia; had as ... -
Estrategia didáctica para favorecer la lectura crítica a partir de la implementación de las rutinas de pensamiento.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-17)The purpose of this degree project is to promote critical reading from the implementation of thinking routines in academic activities, in which students are allowed to access the competence of doing critical reading from ... -
Conjunto de Actividades Didácticas para Fortalecer la Comprensión Lectora en la Asignatura de Lengua Castellana en el Grado Tercero del Colegio de la Presentación Piedecuesta - Santander.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-01-19) -
Sistematización de la Experiencia Exploradores de la Literatura Infantil de la Escuela Rural Venceremos del Municipio de Zapatoca, Santander
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-16)The children's reading club is an investigation that was carried out in the Venceremos Rural School located 32.7 kilometers from the urban center of the municipality of Zapatoca, Santander; the school has a multigrade ... -
Desarrollo de Habilidades del Pensamiento Crítico a Través de la Lectura de Cuentos Infantiles
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2023-01-16)Through reading, students are offered essential elements that will help them develop their creativity and a different perspective. essential elements that will help them to develop their creativity and a different perspective ... -
Diseño de una propuesta de proyecto educativo institucional que permita a estudiantes en condición de desescolarización culminar sus ciclos académicos, teniendo como base un énfasis en educación no formal.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-09-21)The present investigation is important since it studies a population of young people between the ages of 14 and 18 from the fourth commune of the city of Montería, who are in a state of deschooling, for whom a proposal for ... -
Uso Didáctico de la Lúdica como Medio para Fortalecer el Desarrollo de las Competencias Lecto-Escritura, en los Estudiantes de Tercer Grado de la Institución Educativa María Inmaculada, en San Benito, Sucre.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-09-03) -
Estrategias metacognitivas para contribuir al mejoramiento del proceso de comprensión lectora y reflexión de textos narrativos en los estudiantes del grado sexto cuatro de la institución educativa normal superior de Sincelejo.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-10-03)Education has undergone a series of changes in teacher-student interaction, leading to a teaching-learning process based on the student as part active in the construction of knowledge, being the teacher now a facilitator ... -
Producción de ensayos valiéndose de recursos digitales presentes en una revista virtual
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-09-21)The present study exposes the results of a documentary research project, oriented to the production of essays using digital resources present in a virtual magazine. The main objective is to formulate strategies for the ... -
La dignidad : un análisis comparativo en el libro de Job y El coronel no tiene quien le escriba.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-06-23)The interest of this research is to examine, both in a text emanting from sacred literatura, in this case the Judeo-Christian, and in a from one of the Comombian autor, the them of dignity. To achieve this task, a comparative ... -
Escritura colaborativa de un ensayo, a través de Google Drive
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-04-09)The objective of the study was to implement a pedagogical strategy supported by Google Drive for collaborative writing of an essay. It was constituted from the ADDIE methodology. The implementation of the pedagogical ... -
Estrategia pedagógica para el fortalecer la comprensión lectora en los estudiantes de grado séptimo de bachillerato del Colegio Campestre Hispano Inglés -2020
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-01-28)The present pedagogical strategy designed is proposed to respond to the problem of poor reading comprehension presented by seventh grade students of the English Hispanic country school to read different texts in the ... -
Revisión documental de metodologías activas para brindar herramientas al personal docente del Colegio Howard Gardner de Aguachica, Cesar
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2022-01-24)Abstract Title: Documentary review on active methodologies in education with an emphasis on reading in order to provide tools to the teaching staff of Spanish Language at the Howard Gardner School in Aguachica, Cesar. Author: ... -
Desarrollo de la técnica del texto libre de Célestin Freinet, en la producción textual de los estudiantes del grado sexto, de la Institución Educativa Normal Superior de Río de Oro, Cesar.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2018)The present research project, on the textual production of sixth graders, applying Freinet's Free Text technique, was developed at the Normal Superior Educational Institution of Río de Oro, Cesar; which allows us to ... -
Estrategias didácticas que utilizan los docentes desde sus áreas de enseñanza, para fomentar la comprensión lectora en los estudiantes de Básica Primaria de la Institución Educativa San Francisco de Gamarra Cesar
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2018)The purpose of this research is to identify the didactic strategies implemented by teachers in their daily work in the classroom, to promote reading comprehension in elementary school students of the San Francisco de Gamarra ... -
Estrategia didáctica sobre el desarrollo de competencias interpretativa y argumentativa textual para mejorar las dificultades que presentan los estudiantes del grado quinto del colegio agustina ferro y colegio la Salle de la comuna seis del municipio de Ocaña n.s.
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2018)Nowadays we are immersed in a fluctuating and changing world, where school activities (reading, paragraph construction, literary creation, expositions, debates) and work activities (writing, elaboration of documents, oral ... -
La fantasía de los niños y niñas, estrategia para promover la lectura, la escritura y la oralidad en los estudiantes de segundo grado del centro educativo san José Manyanet de Itagüí
(Universidad Santo TomásPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y LiteraturaFacultad de Educación, 2010-09)Reading, writing and orality are processes that contribute to the harmonious development of the person and the consolidation of the learning that is acquired throughout their training, in this process must take into account ...