Show simple item record

dc.contributor.authorHuertas-Ruiz, Joaquín Daríospa
dc.date.issued2019-11-27spa
dc.identifierhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816spa
dc.descriptionAmong the many problems that can be considered around the teaching of philosophy, the philosophy teacher in secondary education has not been sufficiently recognized despite all the wealth involved in their experiences, beliefs and disciplinary knowledge, as there is a kind of divorce between initial training and subsequent professional practice, where the former does not know what happens in the daily life of secondary education. This paper aims to show, from the theoretical contributions of professional teaching knowledge, how the teaching of philosophy is conceived by the professors who teach it, according to their particularities, the conceptions they have built around philosophy, the didactic, the students, all with the purpose of contributing to the improvement of the teaching of philosophy in our educational environment. The generalities of the theory of professional teaching thought or Pedagogical Content Knowledge, PCK for its acronym in English, as well as some testimonies of professors of philosophy of secondary education, who manifest their ideas about what it means to teach philosophy, are presented and finally some conclusions and recommendations for future teachers of philosophy in their professional training.eng
dc.descriptionDentro de las muchas problemáticas que pueden considerarse en torno a la enseñanza de la filosofía, al profesor de filosofía en la enseñanza media no se le ha reconocido suficientemente a pesar de toda la riqueza que implican sus experiencias, creencias y saber disciplinar, pues existe una especie de divorcio entre la formación inicial y la posterior práctica profesional, donde la primera desconoce lo que sucede en la cotidianidad de la educación secundaria. En este trabajo se pretende mostrar, a partir de los aportes teóricos del conocimiento profesional docente, cómo es concebida la enseñanza de la filosofía por los profesores que la enseñan, de acuerdo a sus particularidades, las concepciones que han construido alrededor de la filosofía, la didáctica, los estudiantes, todo ello con el fin de aportar en el mejoramiento de la enseñanza de la filosofíaen nuestro medio educativo. Se presentan las generalidades de la teoría del pensamiento profesional docente o Pedagogical Content Knowledge, PCK por sus siglas en inglés, así como algunos testimonios de profesores de filosofía de educación secundaria, quienes manifiestan sus ideas sobre lo que significa enseñar filosofía, finalmente se presentan algunas conclusiones y recomendaciones para los futuros profesores de filosofía en su formación profesional.spa
dc.descriptionParmi de nombreux problématiques que l’on peut considérer autour de l’enseignement de la philosophie, le professeur de philosophie dans l’enseignement secondaire n’a pas été suffisamment reconnu malgré la richesse de ses expériences, de ses croyances et de son savoir- faire disciplinaire car il existe une sorte de divorce entre formation initiale et pratique professionnelle ultérieure où, le premier ne sait pas ce qui se passe dans la vie quotidienne de l’enseignement secondaire. Cet article vise à montrer, à partir des apports théoriques des connaissances pédagogiques professionnelles, comment l’enseignement de la philosophie est conçu par les professeurs qui l’enseignent, selon leurs particularités, les conceptions qu’ils ont construites autour de la philosophie, de la didactique et les étudiants. Tout ceci afin de contribuer à l’amélioration de l’enseignement de la philosophie dans notre environnement éducatif. D´ailleurs, on présente les généralités de la théorie de la pensée pédagogique professionnelle ou Pedagogical Content Knowledge, PCK (acronyme en anglais), ainsi que des témoignages de professeurs de philosophie de l’enseignement secondaire qui expriment leurs idées sur ce que signifie enseigner la philosophie. Enfin, on présente quelques conclusions et recommandations pour les futurs professeurs de philosophie dans leur formation professionnelle.fra
dc.descriptionEntre os muitos problemas que podem ser considerados em torno do ensino da filosofia, o professor de filosofia no ensino secundário não foi suficientemente reconhecido apesar de toda a riqueza envolvida nas suas experiências, crenças e conhecimentos disciplinares, porque existe uma espécie de divórcio entre a formação inicial e a prática profissional subsequente, em que a primeira não sabe o que acontece no cotidiano do ensino médio. O objetivo deste artigo é mostrar, a partir das contribuições teóricas do saber docente profissional, como o ensino de filosofia é concebido pelos professores que o ensinam, de acordo com suas particularidades, as concepções que construíram em torno da filosofia, didático, os alunos, todos com o objetivo de contribuir para a melhoria do ensino da filosofia em nosso meio educacional. As generalidades da teoria do pensamento profissional docente ou Conhecimento Pedagógico de Conteúdo, PCK por sua sigla em inglês, assim como alguns testemunhos de professores de filosofia do ensino médio, que manifestam suas idéias sobre o que significa ensinar filosofia, finalmente são apresentados conclusões e recomendações para futuros professores de filosofia em sua formação profissional.por
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherQuaestiones Disputatae: temas en debatespa
dc.relationhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816/1624spa
dc.rightsDerechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatespa
dc.titlePensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formaciónspa
dc.title.alternativeTeacher´s thought from the philosophy professor: recovering the experience of teachers for trainingeng
dc.title.alternativePensée éducative de l’enseignant de philosophie: en récupérant l’expérience des enseignants pour la formationfra
dc.title.alternativeO pensamento de um professor, do professor de filosofia: recuperando a experiência dos professores para o treinamentopor
dc.typetextospa
dc.typetextefra
dc.typetextopor
dc.typetexteng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalPhilosophyeng
dc.subject.proposalTeaching Philosophyeng
dc.subject.proposalTeacher Trainingeng
dc.subject.proposalTeaching Thinkingeng
dc.subject.proposalExperienceseng
dc.subject.proposalFilosofíaspa
dc.subject.proposalEnseñanza de la filosofíaspa
dc.subject.proposalFormación de profesoresspa
dc.subject.proposalPensamiento docentespa
dc.subject.proposalExperienciasspa
dc.subject.proposalPhilosophiefra
dc.subject.proposalPhilosophie d’enseignementfra
dc.subject.proposalFormation des enseignantsfra
dc.subject.proposalPensée éducativefra
dc.subject.proposalExpériencesfra
dc.subject.proposalFilosofiapor
dc.subject.proposalFilosofia de ensinopor
dc.subject.proposalFormação de professorespor
dc.subject.proposalEnsino de pensamentopor
dc.subject.proposalExperiênciaspor
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueQuaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 120-139spa
dc.relation.citationissue2011-0472spa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: