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Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones

dc.creatorGómez García, Antonio Ramón
dc.creatorOlivo Cando, Zoila Isabel
dc.creatorCampos Villalta, Yolis Yajaira
dc.creatorSuasnavas Bermudez, Pablo Roberto
dc.creatorCárdenas Moncayo, Isabel
dc.date2019-11-27
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420
dc.identifier10.15332/24631140.5420
dc.descriptionPedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National Transit Agency. DF, mortality rate (MR), potential years of life lost (PYLL) and relative risk (RR) are calculated. Results: 41,427 accidents, 3,211 deaths due to nationwide TA, 19% pedestrians, 74% men (3:1 ratio in comparison with women); 41% due to vehicle driver not giving way to pedestrians and 59% due to pedestrian carelessness; December (n = 54) and May (n = 44) 2017 were the months with the highest mortality in urban areas. Low decrease in fatalities (y = -0.909 - x = +42.03; R² = 0.282); MR of 35.3, men ≥ 80 years with higher adjusted rates, ≥65 years higher risk of death, especially women, 19,362 PYLL; girls-women up to 14 years old > PYLL Index. Pedestrians ≥ 65 years more vulnerable and higher risk users. In conclusion, the public policies taken to reduce accident rate and mortality in Ecuador provide low impact results, this is confirmed by the 2nd place that Ecuador occupies in the TA mortality ranking of Latin American countries analyzed in this studyen-US
dc.descriptionLos peatones son los usuarios más vulnerables de vialidad, factores como edad y sexo son importantes. El objetivo de este artículo es conocer las desigualdades de mortalidad por atropellos en AT según edad y sexo en Ecuador. Como metodología se realizó un estudio observacional y descriptivo, con datos tomados de la Agencia Nacional de Tránsito. Se calcula DF, TM, AVPP y RR. Como resultado se encontró lo siguiente: 41 27 siniestros, 3211 fallecidos por AT a nivel nacional, 19 % peatones, 74 % hombres (relación 3:1 respecto a mujeres); 41 % por conductor del vehículo no ceder paso a peatón y 59 % por imprudencias del peatón; diciembre (n = 54) y mayo (n = 44) 2017 fueron los meses con mayor mortalidad en área urbana. Ligera disminución de víctimas mortales (y = -0,909 - x = +42,03; R² = 0,282); TM de 35,3, hombres ≥ 80 años con tasas ajustadas más altas, ≥65 años mayor riesgo de fallecimiento, especialmente mujeres, 19.362 AVPP; niñas-mujeres hasta 14 años > IAVPP. Peatones ≥ 65 años usuarios más vulnerables y de mayor riesgo. En conclusión, las políticas públicas tomadas para reducir accidentabilidad y mortalidad en Ecuador proporcionan resultados de bajo impacto, esto lo confirma el 2° lugar que ocupa el Ecuador en el ranking de mortalidad por AT, de países latinoamericanos analizados en este estudioes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTECes-ES
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420/pdf
dc.rightsDerechos de autor 2020 SIGNOS-Investigación en sistemas de gestiónes-ES
dc.sourceSIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 12 No. 1 (2020)en-US
dc.sourceSIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 12 Núm. 1 (2020)es-ES
dc.sourceSIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 12 n. 1 (2020)pt-BR
dc.source2463-1140
dc.source2145-1389
dc.titleInequalities in Road Safety due to Deaths in Pedestriansen-US
dc.titleDesigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatoneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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