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Sexuality and women in philosophy: is love a trascendent sign? Approach to godess mothers In latin america

dc.creatorAlcayaga Toro, Rosa Emilia del Pilar
dc.date2016-03-17
dc.date.accessioned2020-06-16T22:14:02Z
dc.date.available2020-06-16T22:14:02Z
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/2222
dc.identifier10.15332/s0120-8462.2015.0113.06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/25013
dc.descriptionPreguntarse si desde un orden patriarcal, en esta búsqueda de sentido, que no acaba, el concepto de Amor no será un nuevo signo trascendente en reemplazo o resurrección del último Dios. Amor como uno de los pocos rasgos de trascendencia en esta civilización tecnológica que, en tanto, virtud del sometimiento, el genio del cristianismo enlaza a la mujer en la red de la lógica cristiana regida por dos dogmas de la fe: la ‘Encarnación’ y el ‘Amor’ e impone la exclusión de las mujeres frente a la sexualidad, precio que pagarían por su admisión en lo sagrado. Con el correr de los siglos, en América Latina, existe una persistente presencia mariana y hay un deseo de consolidar el papel de las diosas madres, pero que desde la perspectiva de estas reflexiones no desestabilizan el credo cristiano.Palabras clave: sexualidad, virgen María, corriente mariana, Amor, diosa madre. es-ES
dc.descriptionThis article begins by asking whether, in a patriarchal order, love as a new transcendent sign could be the replacement or resurrection of God. Love is emerging as one of the few symbols of transcendence in this technological civilization which “in the virtue of submission”, the “genius of Christianity” links women in the network of Christian logic governed by two dogmas in faith: “Incarnation” and “Love” and imposes the exclusion of women from sexuality, price to pay for admission to the sacred. This text aims to show that even though there is a persistent Marian devotion in Latin America there is also an important role of the “goddess mothers” as overcomers of the patriarchal vision; from the perspective of this work, there is a shift that challenges this claim since it fails to destabilize the Christian creed. To demonstrate this argument, I rely on the conceptual network of Chicano studies, which reveals the existence of a paradoxical relationship of connection and rupture between catholic and indigenous deities in a belligerent correlation with a dominant Christian core; this opens new paths for research from the perspective of gender critical theory.Keywords: Sexuality, Virgin Mary, Marian devotion, love, goddess-mothersen-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/2222/2587
dc.rightsDerechos de autor 2016 Cuadernos de Filosofía Latinoamericanaes-ES
dc.sourceCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 36 Núm. 113 (2015); 125-149es-ES
dc.sourceCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 36 No. 113 (2015); 125-149en-US
dc.source2500-5375
dc.source0120-8462
dc.titleSexualidad y mujer en la filosofía: ¿amor como signo trascendente? acercamiento a las diosas madres en américa latinaes-ES
dc.titleSexuality and women in philosophy: is love a trascendent sign? Approach to godess mothers In latin americaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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