Show simple item record

Invarianza cultural del Cuestionario de la Orientación a la Tarea y al Ego (TEOSQ) y diferencias en las orientaciones motivacionales entre adolescentes de España, Argentina, Colombia y Ecuador

dc.contributor.authorFranco, Eveliaspa
dc.contributor.authorCoterón, Javierspa
dc.contributor.authorMartínez, Hernando Alejandrospa
dc.date2019-01-01spa
dc.date.accessioned2020-06-16T22:25:45Zspa
dc.date.available2020-06-16T22:25:45Zspa
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3903spa
dc.identifier10.15332/s1794-9998.2019.0001.04spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/25608spa
dc.descriptionThe main goal of this study was to examine the extent to which psychometric properties from the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire (TEOSQ) are invariant across Spanish, Argentine, Colombian and Ecuadorian samples of physical education students. The questionnaire was distributed to 3376 students (1726 boys and 1650 girls) from public and private schools ranging from ages 12 to 16 (M = 14.02; SD = 1.39). Multi-sample confirmatory factor analyses showed that factor structure, factor loadings and intercepts can be considered invariant across the groups. However, residual variances were not found to be invariant across some of the samples. Results show high internal consistency in the four samples. Findings support valid cross-cultural comparisons using TEOSQ.eng
dc.descriptionEl objetivo del presente trabajo fue examinar la medida en que las propiedades psicométricas del cuestionario de la orientación a la tarea y al ego (TEOSQ) resultan estables en muestras de estudiantes de educación física de España, Argentina, Colombia y Ecuador. Participaron 3376 estudiantes de educación física (1726 chicos y 1650 chicas) de colegios públicos y privados de entre 12 y 16 años (M = 14.02; DT = 1.39). Los análisis factoriales multigrupo mostraron que la estructura factorial, las cargas factoriales y los interceptos eran invariantes entre los grupos. Sin embargo, se encontraron diferencias entre las varianzas residuales. Los resultados mostraron una adecuada consistencia interna en las cuatro muestras Los hallazgos de este trabajo respaldan posteriores comparaciones interculturales utilizando el TEOSQ.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.format.mimetypeapplication/mswordspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3903/pdfspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3903/htmlspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3903/5349spa
dc.rightsDerechos de autor 2019 Diversitasspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0spa
dc.sourceDiversitas; Vol. 15 Núm. 1 (2019); 49-58spa
dc.sourceDiversitas; Vol. 15 No. 1 (2019); 49-58eng
dc.source2256-3067spa
dc.source1794-9998spa
dc.titleCross-cultural invariance of Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire (TEOSQ) and differences in motivational orientations among adolescents from Spain, Argentine, Colombia and Ecuadoreng
dc.titleInvarianza cultural del Cuestionario de la Orientación a la Tarea y al Ego (TEOSQ) y diferencias en las orientaciones motivacionales entre adolescentes de España, Argentina, Colombia y Ecuadorspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.typeArtículo revisado por paresspa
dc.subject.proposaltask and ego orientationeng
dc.subject.proposalstudentseng
dc.subject.proposalphysical educationeng
dc.subject.proposalpsychometrics propertieseng
dc.subject.proposalorientación a la tarea y el egospa
dc.subject.proposalestudiantesspa
dc.subject.proposaleducación físicaspa
dc.subject.proposalpropiedades psicométricasspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: