Show simple item record

dc.contributor.authorCamacho León, Adriana del Pilarspa
dc.date.accessioned2020-06-17T20:59:31Zspa
dc.date.available2020-06-17T20:59:31Zspa
dc.date.issued2019-05-01spa
dc.identifierhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/27110
dc.descriptionThe consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá - Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin.eng
dc.descriptionLa consolidación de la paz y la democracia en Colombia requiere de la inclusión de las mujeres en el ámbito de la política desde las instancias de decisión. Para el cumplimiento de este objetivo es necesario capacitar a las mujeres en la formación para la participación ciudadana. Nuestro trabajo consistió en realizar el diplomado en “Participación Política y Liderazgo de las Mujeres en la Construcción de la Democracia”, realizado en las 13 provincias del departamento de Boyacá-Colombia, en el que participaron alrededor de 4.000 mujeres. Es importante destacar que actualmente se está desarrollando el diplomado en 6 municipios. Sin embrago, los paradigmas y métodos del modelo de educación formal, cientificista, teórico circunscrito exclusivamente al ámbito de la especialización desde la academia, no resultan pertinentes dadas las especificidades de las comunidades y las particularidades de las mujeres. En razón a lo cual, basamos el análisis de esta investigación desde otros referentes teóricos que guardan correspondencia con la realidad evidenciada a lo largo del desarrollo del trabajo. La “Epistemología del Sur”, de Boaventura Sousa Santos, y “Los Siete saberes necesarios para la Educación del futuro” de Edgar Morin.spa
dc.descriptionLa consolidation de la paix et de la démocratie en Colombie passe par l'inclusion des femmes dans l'arène politique dès les organes de décision. Pour atteindre cet objectif, il est nécessaire de former les femmes à la participation citoyenne. Notre travail a consisté à mener le cours diplômant sur "la participation politique et le leadership des femmes dans la construction de la démocratie", qui s'est tenu dans les 13 provinces du département de Boyacá-Colombie, auquel environ 4 000 femmes ont participé. Il est important de noter que la formation diplômante se déroule actuellement dans six municipalités. Cependant, les paradigmes et les méthodes du modèle d'éducation formelle, scientifique et théorique, qui se limite exclusivement au domaine de spécialisation du milieu universitaire, ne sont pas pertinents compte tenu des spécificités des communautés et des particularités des femmes. Pour cette raison, nous avons basé l'analyse de cette enquête sur d'autres références théoriques qui correspondent à la réalité mise en évidence tout au long du développement de l'ouvrage. L'épistémologie du Sud", par Boaventura Sousa Santos, et "Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur" par Edgar Morin.fra
dc.descriptionA consolidação da paz e da democracia na Colômbia exige a inclusão das mulheres na arena política a partir dos órgãos decisórios. Para atingir esse objetivo, é necessário treinar as mulheres na participação cidadã. Nosso trabalho consistiu na realização do curso de diploma sobre "Participação Política e Liderança da Mulher na Construção da Democracia", realizado nas 13 províncias do departamento de Boyacá-Colômbia, do qual participaram cerca de 4.000 mulheres. É importante notar que o curso de diploma está sendo realizado atualmente em seis municípios. No entanto, os paradigmas e métodos do modelo de educação formal, científica e teórica, que se limita exclusivamente ao campo de especialização da academia, não são relevantes dadas as especificidades das comunidades e as particularidades das mulheres. Por esta razão, baseamos a análise desta investigação em outras referências teóricas que correspondem à realidade evidenciada ao longo do desenvolvimento do trabalho. A "Epistemologia do Sul", de Boaventura Sousa Santos, e "Os Sete Conhecimentos Necessários para a Educação do Futuro", de Edgar Morin.por
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjaspa
dc.relationhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872/1672spa
dc.rightsDerechos de autor 2020 Principia Iurisspa
dc.titleLa pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.spa
dc.title.alternativehuman rights’ pedagogy: an approach from the southeng
dc.title.alternativePédagogie des droits de l'homme : un point de vue du sudfra
dc.title.alternativePedagogia dos direitos humanos: uma visão do sulpor
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalwomeneng
dc.subject.proposalhuman rightseng
dc.subject.proposalepistemologyeng
dc.subject.proposaldemocracyeng
dc.subject.proposalmujeresspa
dc.subject.proposalderechos humanosspa
dc.subject.proposalepistemologíaspa
dc.subject.proposaldemocraciaspa
dc.subject.proposalfemmesfra
dc.subject.proposaldroits de l'hommefra
dc.subject.proposalépistémologiefra
dc.subject.proposaldémocratiefra
dc.subject.proposalmulherespor
dc.subject.proposaldireitos Humanospor
dc.subject.proposalepistemologiapor
dc.subject.proposaldemocraciapor
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissuePrincipia Iuris; Vol. 16 Núm. 33 (2019); 61-76spa
dc.relation.citationissue0124-2067spa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: