Prácticas curriculares/escolares en torno al oficio de estudiante. Desafíos para una enseñanza inclusiva
Date
2016-07-01Link to resource
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1649Metadata
Show full item recordCollections
- Espiral [237]
Abstract
Textual typology and objective. The purpose of this research article is to explain the advances of a study in progress whose object of analysis is a set of actions of continuous teacher training, developed during 2016 by the Ministry of Education of the Province of Córdoba, whose purpose is to address the notion of the role of a student and its relation to the promotion of inclusive school practices during compulsory education. These actions are part of the educational policies outlined by the agency to favor processes of review and reformulation/ improvement of curricular practices in the schools of the jurisdiction as part of institutional self-evaluation processes and respond to the pedagogical priorities defined by the government for the period 2016-2019 in the educational system of the province mentioned above.Methodology. This is a descriptive exploratory study developed with a qualitative approach. As part of the stages that is made up by: first of all, the survey-recovery of theoretical frameworks in relation to the problematic of the role of student and its link with other notions such as school trajectories and institutional self-evaluation. Secondly, the development of a fieldwork consisting of interviews with key informants, focus groups and documentary analysis to obtain information about the impact of these documents on curricular practices. It describes the institutional context in which the work is inscribed together with the conceptual, methodological framework as well as the state of progress up to the date of this presentation.Results. It offers contributions to the academic community for the design and development of public policies, a valuable input to rethink the management and coordination of actions of the agency by the committing different scales of the system and producing knowledge about them. Tipología textual y objetivo. El presente artículo de investigación tiene como propósito presentar los avances de un estudio en ejecución que toma como objeto de análisis un conjunto de acciones de formación docente permanente, desarrolladas durante el 2016 por el Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba, cuyo propósito es abordar la noción de oficio de estudiante y su relación con la promoción de prácticas escolares inclusivas durante la educación obligatoria. Dichas acciones forman parte de las políticas educativas delineadas por el organismo para favorecer procesos de revisión y reformulación-mejora de las prácticas curriculares en las escuelas de la jurisdicción como parte de procesos de autoevaluación institucional y responden a las prioridades pedagógicas definidas por el Gobierno para el período 2016-2019 en el sistema educativo de la provincia mencionada.Metodología. El estudio es de tipo exploratorio descriptivo y se desarrolla con enfoque cualitativo. Como parte de las etapas que lo conforman se destaca: en primer lugar, el relevamiento-recuperación de marcos teóricos en relación con la problemática del oficio de estudiante y su vínculo con otras nociones como trayectorias escolares y autoevaluación institucional. En segundo término, el desarrollo de un trabajo de campo consistente en la realización de entrevistas a informantes clave, grupos focales y el análisis documental que permita obtener información acerca de la repercusión de dichos documentos en las prácticas curriculares. Se describe el contexto institucional en el cual se inscribe el trabajo junto al encuadre conceptual, metodológico como así también el estado de avance hasta la fecha de esta presentación.Resultados. Se ofrece a la comunidad académica aportes para el diseño y desarrollo de las políticas públicas, insumo valioso para repensar la gestión y coordinación de acciones del organismo al comprometer escalasdistintas del sistema y producir saber acerca de ellas.
xmlui.custom.comments.form-panel-heading
Respuesta Comentario Repositorio Institucional
Gracias por tomarse el tiempo para darnos su opinión.