Show simple item record

dc.contributor.authorHernández Quirama, Andrea
dc.contributor.authorMantilla Uribe, Blanca Patricia
dc.contributor.authorRincón Méndez, Alba Yaneth
dc.contributor.authorHakspiel Plata, María Constanza
dc.contributor.authorVelasco Rangel, Claudia Milena
dc.contributor.authorOviedo Cáceres, María del Pilar
dc.date.accessioned2021-09-24T16:31:15Z
dc.date.available2021-09-24T16:31:15Z
dc.date.issued2018-06-26
dc.identifierhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1906
dc.identifier10.15332/us.v14i1.1906
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/37193
dc.descriptionObjective: a descriptive study of exploratory, who sought to account for the conditions of implementation of the Healthy Schools strategy in educational institutions of Choco Department and develop a model adapted to indigenous and Afro-Colombian population strategy was performed.Methods: collection, processing and analysis of information provided elements for the construction of the model: a participatory process, divided into two moments was performed.Results: strategy model Healthy Schools for indigenous and Afro-Colombian population, which proposes two routes one for educational institutions and another to generate intersectoral and interagency partnerships to promote healthy schools, each route contains five steps are designed in a participatory manner; additionally it was trained the participants in the proposed model.Conclusions: the Healthy Schools Strategy provides fundamental for human development, for health promotion in schools and thus to improve the quality of life of indigenous and Afro-Colombian communities elements.eng
dc.descriptionObjetivo: se realizó un estudio descriptivo de tipo exploratorio, que buscó dar cuenta de las condiciones de implementación de la estrategia Escuelas Saludables en las instituciones educativas del departamento de Chocó y elaborar un modelo de la estrategia adaptada para población indígena y afrocolombiana.Metodología: se hizo un proceso participativo, dividido en dos momentos: recolección, procesamiento y análisis de información que aportó elementos para la construcción del modelo.Resultados: se diseñó de manera participativa el modelo de Estrategia de Escuelas Saludables para población indígena y afrocolombiana, el cual propone dos rutas, una para las instituciones educativas y otra para generar alianzas intersectoriales e interinstitucionales para la promoción de escuelas saludables, cada ruta contiene cinco pasos; adicionalmente se capacitó a las personas participantes en el modelo propuesto.Conclusiones: la Estrategia Escuelas Saludables aporta elementos fundamentales para el desarrollo humano, para la promoción de la salud en el ámbito escolar y, por ende, para el mejoramiento de la calidad de vida de las comunidades indígenas y afrocolombianas.[Hernández A, Mantilla B, Rincón A, Hakspiel M, Velasco C, Oviedo M. Experiencia de escuelas saludables en población indígena y afrocolombiana en el departamento de Chocó. UstaSalud 2014; 1: 32 - 38]spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás Seccional Bucaramangaspa
dc.relationhttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1906/1545
dc.rightsDerechos de autor 2018 UstaSaludspa
dc.titleEXPERIENCIA DE ESCUELAS SALUDABLES CON POBLACIÓN INDÍGENA Y AFROCOLOMBIANA EN EL DEPARTAMENTO DE CHOCÓspa
dc.title.alternativeEXPERIENCE OF HEALTHY SCHOOLS IN INDIGENOUS AND AFRO-COLOMBIAN POPULATION IN CHOCÓeng
dc.typeArtículo revisado por paresspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueUstasalud; Vol. 14 (2015); 25-31spa
dc.relation.citationissueUstasalud; Vol. 14 (2015); 25-31eng
dc.relation.citationissue2590-7875
dc.relation.citationissue1692-5106
dc.relation.citationissue10.15332/us.v14i0


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: