Show simple item record

dc.contributor.authorSantamaría Rodríguez, Juan Esteban
dc.contributor.authorQuitián Álvarez, Eduard Andrés
dc.contributor.authorOrozco Bernal, Alba Luz
dc.date.accessioned2022-01-18T15:54:26Z
dc.date.available2022-01-18T15:54:26Z
dc.date.issued2016-10-06
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3321
dc.identifier10.15332/s2011-9771.2016.0002.02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/38940
dc.descriptionEl artículo propone una pedagogía de la teología en perspectiva crítico liberadora. Para ello, recurre a los fundamentos de la pedagogía crítica y la teología de la liberación, referentes que indagan por las características del acto educativo y el significado de la experiencia de fe cristiana desde la realidad histórica del sujeto respectivamente. La interacción dialógica entre ambos saberes fundamenta esta pedagogía al reconocer el rol del creyente (profesor – estudiante) como ‘intelectual transformativo’, quien a través de la significación de su experiencia de fe en su contexto; su inteligibilidad en relación con la tradición teológica eclesial y el despliegue de una praxis liberadora que contribuya a la transformación de realidades de opresión en contextos de liberación y salvación posibilita la construcción y enseñanza del saber teológico.  spa
dc.descriptionThe article proposes a pedagogy of theology in critical-liberating perspective. To do this, it uses the fundamentals of critical pedagogy and theology of liberation, referring to investigate the characteristics of the educational act and the meaning of the experience of christian faith from the historical reality of the subject respectively. Dialogic interaction between knowledge bases this pedagogy recognizing the role of the believer (teacher-student) as ‘intellectual transformative’, who through the significance of their faith experience in context; intelligibility regarding the Church's theological tradition and deployment of a liberating praxis that contributes to the transformation of realities of oppression in the context of liberation and salvation make possible the construction and teaching of theological knowledge. eng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomásspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3321/3157
dc.titleCaracterización de una pedagogía de la teología en perspectiva crítico-liberadora. Reflexiones desde la pedagogía crítica y la teología de la liberación.spa
dc.title.alternativeCharacterization of a teaching of theology in criticalliberation perspective. Reflections from the critical pedagogy and liberation theologyeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalPedagogy of theologyeng
dc.subject.proposalcritical pedagogyeng
dc.subject.proposaltheology of liberationeng
dc.subject.proposaltheacheabilityeng
dc.subject.proposaltheological knwoledge.eng
dc.subject.proposalPedagogía de la teologíaspa
dc.subject.proposalpedagogía críticaspa
dc.subject.proposalteología de la liberaciónspa
dc.subject.proposalenseñabilidadspa
dc.subject.proposalsaber teológicospa
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueAlbertus Magnus; Vol. 7 No. 2 (2016); 213-237eng
dc.relation.citationissueRevista Albertus Magnus; Vol. 7 Núm. 2 (2016); 213-237spa
dc.relation.citationissue2500-5413
dc.relation.citationissue2011-9771


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: