Show simple item record

dc.contributor.authorPérez Romero, José Luis
dc.date.accessioned2022-01-18T15:59:51Z
dc.date.available2022-01-18T15:59:51Z
dc.date.issued2021-07-23
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510
dc.identifier10.15332/21459169.6510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/39353
dc.descriptionThis article develops a reflection about Colombian, Latin American, and Ibero-American hip-hop, taking Peter Burke’s proposal of Cultural History as initial referent of analysis, in the framework of the researcher’s training in the Doctorate in Social Studies of the Universidad Distrital Francisco José de Caldas in the Memory, Experience, and Belief Line. A journey is proposed through the founding events of the appearance of hip-hop and its subsequent journey from the United States to other latitudes. From there, it proposes some metaphors of origin based on concepts such as trips, travelers, violence, gangsterism, music industry, among others. At the end, it raises some possibilities of analysis that contribute to the academic discussion about hip-hop, regarding the importance of memory in music studies. eng
dc.descriptionEl presente artículo desarrolla una reflexión sobre el hip hop colombiano, latinoamericano e iberoamericano, tomando como referente inicial de análisis la propuesta de Historia Cultural de Peter Burke, en el marco del proceso de formación del investigador en el Doctorado en Estudios Sociales de la Universidad Distrital en la Línea de Memoria, Experiencia y Creencia. Aquí se propone un recorrido por los acontecimientos iniciales en el surgimiento del hip hop y su posterior viaje de Estados Unidos a otras latitudes; desde allí, plantea unas metáforas de origen que parten de conceptos como el viaje, los viajeros, la violencia, el pandillismo, la industria musical, entre otros. Al final, plantea algunas posibilidades de análisis que aportan a la discusión académica del hip hop, en cuanto a la importancia de la memoria en los estudios sobre música. spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510/6350
dc.rightsDerechos de autor 2021 Universidad Santo Tomásspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0spa
dc.titleMemoria y hip hop, Una metáfora de origenspa
dc.title.alternativeMemory and Hip Hop, an origin metaphoreng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalHip Hopspa
dc.subject.proposalMemoriaspa
dc.subject.proposalHistoria Culturalspa
dc.subject.proposalMetáforaspa
dc.subject.proposalRapspa
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueAnálisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hopspa
dc.relation.citationissueAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hopeng
dc.relation.citationissueAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hoppor
dc.relation.citationissue2145-9169
dc.relation.citationissue0120-8454


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
Except where otherwise noted, this item's license is described as Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás

Indexado por: