Show simple item record

dc.contributor.authorFornet-Betancourt, Raúl
dc.contributor.authorSaldaña Duque, Reina
dc.contributor.authorSalas Astrain, Ricardo
dc.date.accessioned2022-01-18T16:05:31Z
dc.date.available2022-01-18T16:05:31Z
dc.date.issued2021-01-01
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919
dc.identifier10.15332/25006681.6919
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/39518
dc.descriptionThis article is the result of the Intercultural Polylogue held by the South American Association of Intercultural Philosophy and Theology (ASAFTI), on June 10th, 2020, whose spiral: “Current challenges in Education and Interculturality”, invites us to reflect on these times in which the whole humanity struggles for life, care, and survival in face of social, political, economic, and educational inequalities. To think about education from an intercultural perspective makes it possible to wonder how to combine forces from different fields of thought, practices, and contexts. How to focus on the social fabric, on the history and memory of the peoples, on the traditions, and the stories of the communities to understand that these narratives constitute us as subjects and form us as critical citizens and inhabitants of the world. From this starting point, three reflections are provoked: first, the relationship between pedagogy and education from an intercultural perspective; second, education and interculturality from the contemporary challenges humanity is undergoing; and third, the approach to education in terms of an intercultural relationship from the Mapuche experience.eng
dc.descriptionEste texto es resultado del foro realizado por la Asociación Suramericana de Filosofía y Teología Interculturales (Asafti), el 10 de junio del 2020, “Polílogos Interculturales”, cuya espiral, “Educación e Interculturalidad. Desafíos y retos hoy”, invita a reflexionar en estos tiempos en los que la humanidad entera lucha por la vida, por el cuidado y por la supervivencia ante las desigualdades sociales, políticas, económicas y educativas de su contexto. Pensar la educación desde la interculturalidad posibilita preguntarse cómo conjugar las fuerzas desde los diferentes campos de pensamientos, prácticas y contextos. ¿Cómo centrar la mirada en el tejido social, en la historia, en la memoria de los pueblos, en las tradiciones y en los relatos de las comunidades para comprender que estas narrativas nos constituyen como sujetos y nos forman como ciudadanos críticos y habitantes del mundo? Es desde aquí que, para el caso de este documento, se provocan tres reflexiones: la relación pedagogía y educación desde una perspectiva intercultural; la educación y la interculturalidad desde los retos y desafíos contemporáneos a propósito del tránsito en el que vive la humanidad y el abordaje de lo educativo en clave de una relación intercultural desde la experiencia mapuche.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomásspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919/6501
dc.rightsDerechos de autor 2021 Autores/asspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0spa
dc.titleEducación e interculturalidad. Desafíos y retos hoyspa
dc.title.alternativeCurrent Challenges in Education and Interculturalityeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalpedagogyeng
dc.subject.proposalinterculturalityeng
dc.subject.proposalknowledgeeng
dc.subject.proposalhumanityeng
dc.subject.proposalcolonizationeng
dc.subject.proposalpedagogíaspa
dc.subject.proposalinterculturalidadspa
dc.subject.proposalconocimientosspa
dc.subject.proposalhumanidadspa
dc.subject.proposalcolonizaciónspa
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónspa
dc.relation.citationissueCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educacióneng
dc.relation.citationissue2500-6681
dc.relation.citationissue2339-3688


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Derechos de autor 2021 Autores/as
Except where otherwise noted, this item's license is described as Derechos de autor 2021 Autores/as

Indexado por: