Show simple item record

dc.contributor.authorSalazar-Botello, Carlos Mauricio
dc.contributor.authorMuñoz Jara, Yohana Andrea
dc.contributor.authorLagos Troncoso, María Teresa
dc.contributor.authorArriagada Inostroza, Raúl
dc.contributor.authorVallejos Cartes, Rosana Lorena
dc.contributor.authorMonje-Sanhueza, Rodrigo Javier
dc.date.accessioned2022-01-18T17:57:06Z
dc.date.available2022-01-18T17:57:06Z
dc.date.issued2020-11-04
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770
dc.identifier10.15332/2422409X.5770
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/40913
dc.descriptionThe service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork. Thus, students can recognize the particularities of the environment and discover the needs of the local community. The aim of this study describes the actions developed to integrate and institutionalize the service-learning methodology as part of the development of its undergraduate courses in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío of Chile. Results indicate that to date, 901 students and 19 teachers have participated, working collaboratively with community partners in training sessions and specific consultancies. Currently, 276 community partners belonging to 20 institutions in the regions of Biobío and Ñuble, Chile, have received assistance and, most of them show a high level of satisfaction with the actions developed. This methodology provides students with technical skill, value, and attitude development opportunities. Furthermore, it allows students to achieve greater commitment and contribution to the territorial development of the regions in which they study.eng
dc.descriptionLa metodología aprendizaje servicio ofrece innumerables oportunidades a la educación superior para reforzar el proceso enseñanza aprendizaje mediante el vínculo entre el estudiantado y la comunidad. Permite ampliar los ámbitos de referencia del trabajo docente, pasando desde la sala de clases hasta el trabajo en terreno, lo que lleva a reconocer las particularidades del entorno y descubrir las necesidades de la comunidad local. El propósito de este trabajo es describir las acciones desarrolladas por la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío de Chile para la incorporación e institucionalización de la metodología aprendizaje servicio como parte del desarrollo de sus asignaturas. Los resultados indican que a la fecha han participado 901 estudiantes y 19 docentes, quienes trabajan colaborativamente con socios comunitarios en jornadas de capacitación y asesorías específicas. A la fecha se han atendido 276 socios comunitarios pertenecientes a 20 instituciones de las regiones del Biobío y de Ñuble, Chile, quienes mayoritariamente muestran alto nivel de satisfacción con las acciones desarrolladas. Esta intervención brinda la oportunidad de avanzar en el desarrollo de competencias técnicas, valores y actitudes del estudiantado y, junto con ello, lograr un mayor compromiso y aporte al desarrollo territorial de las regiones.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770/5963
dc.titleInstitucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad localspa
dc.title.alternativeInstitutionalization of service learning in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío: linking higher education with the local communityeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalService-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.eng
dc.subject.proposalAprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.spa
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueHallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318spa
dc.relation.citationissueHallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318eng
dc.relation.citationissue2422-409X
dc.relation.citationissue1794-3841


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: