Show simple item record

dc.contributor.authorVillegas Villegas, Francisco Javier
dc.contributor.authorValderrama Hidalgo, Claudia
dc.date.accessioned2022-01-18T17:57:07Z
dc.date.available2022-01-18T17:57:07Z
dc.date.issued2020-11-04
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800
dc.identifier10.15332/2422409X.5800
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11634/40919
dc.descriptionThis article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposal made in a Chilean state university is presented. According to the available information, teachers start a transition towards academic functions, taking into account the orientations of the three quality components: curricular management and teacher development, student's trajectory and teaching management and innovation. In the reference approach, the relationships between university teaching, curricular approach and teaching management are described. The methodological approach presents an idea of integration for the training activity through the problem to be solved and the procedure used, the achievements and lessons learned for teaching management. The experience demonstrates the results through a description of the proposal based on the two case examples. Based on these, the definition of innovation management and curricular quality assurance is discussed.eng
dc.descriptionEste artículo problematiza un tema relevante de la educación superior que entiende la gestión de la docencia como la capacidad de abordar los requerimientos actuales de la actividad docente universitaria en un contexto profesional. Para ello, y tomando como referencia las directrices de un proyecto ministerial, se expone la propuesta realizada en una universidad estatal chilena. De acuerdo con la información disponible, los docentes inician un tránsito hacia las funciones académicas, teniendo en cuenta las orientaciones de los tres componentes de calidad: gestión curricular y desarrollo docente, trayectoria del estudiante y gestión e innovación docente. En el enfoque de referencia se describen las relaciones entre docencia universitaria, enfoque curricular y gestión de la docencia. En el abordaje metodológico se presenta una idea de integración para la actividad formativa a través del problema que se va a resolver y el procedimiento utilizado, los logros obtenidos y las enseñanzas aprendidas para la gestión de la docencia. La experiencia demuestra los resultados a través de una descripción de la propuesta basada en los dos ejemplos de casos. Con base en estos se argumenta la definición de la gestión en innovación y el aseguramiento de la calidad curricular.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800/5958
dc.titlePropuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilenaspa
dc.title.alternativeProposal of a management model for teaching: experience of a Chilean state universityeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalHigher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.eng
dc.subject.proposalEducación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.spa
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueHallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179spa
dc.relation.citationissueHallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179eng
dc.relation.citationissue2422-409X
dc.relation.citationissue1794-3841


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: