Show simple item record

dc.contributor.authorChamorro, Alicia Nataliespa
dc.contributor.authorPalacios, Manuel Daríospa
dc.date.issued2015-06-23spa
dc.identifierhttp://revistas.usta.edu.co/index.php/analisis/article/view/2101spa
dc.identifier10.15332/s0120-8454.2014.0085.07spa
dc.descriptionThe citizenship concept both in Isocracy and Isonomy (Arendt) becomes relevant in the new ways of citizenship. Among these considerations, the digital citizenship discourse makes a way in the modern debate. From the definition of digital citizenship as “any individual, citizen or non-citizen, of other community or State, who makes full exercise or part of their political and social rights through Internet independently or through their membership in a virtual community” (José Manuel Robles) reflections arise on how this term is aroused in local legislative environments and in globalized world. After this analysis a consideration on a digital inequality (a new kind of illiteracy) occurs, which keeps a gap between countries of the “first world” and countries of the “third world” and makes difficult inclusion in the setting of a new citizenship.eng
dc.descriptionEl concepto de ciudadanía en tanto isegoría e isonomía (Arendt), se hace pertinente en las nuevas formas de ciudadanía. Dentro de estas consideraciones, el discurso de la ciudadanía digital se abre un espacio en el debate contemporáneo. A partir de la definición de la ciudadanía digital como “aquel individuo, ciudadano o no, de otra comunidad o Estado, que ejerce la totalidad o parte de sus derechos políticos o sociales a través de Internet de forma independiente o por medio de su pertenencia a una comunidad virtual” (José Manuel Robles), surgen las reflexiones en torno a la manera en que esta se propicia en los entornos legislativos locales y en un mundo globalizado. Tras este análisis, se procede a la consideración de la desigualdad digital (un nuevo tipo de analfabetismo), que sigue marcando una brecha entre los países del “primer mundo” y los “países del tercer mundo”, y que dificulta la inclusión en el orden de la configuración de una nueva ciudadanía.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiaspa
dc.relationhttp://revistas.usta.edu.co/index.php/analisis/article/view/2101/2185spa
dc.rightsCopyright (c) 2014 Universidad Santo Tomásspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/spa
dc.titleCiudadanía digital: inclusión y exclusión. Análisis de la habitabilidad en los MOOCspa
dc.title.alternativeDigital Citizenship: inclusion and exclusion. Analysis of the habitability of the MOOCeng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.driveinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.citationissueAnálisis; Vol. 46, Núm. 85 (Jl-Di) (2014): Habitar en el ciberespacio; 303-324spa
dc.relation.citationissueAnalisis; Vol. 46, Núm. 85 (Jl-Di) (2014): Habitar en el ciberespacio; 303-324eng
dc.relation.citationissue2145-9169spa
dc.relation.citationissue0120-8454spa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Copyright (c) 2014 Universidad Santo Tomás
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright (c) 2014 Universidad Santo Tomás

Indexado por: