Centro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire
Recent Submissions
-
Factores escolares asociados al aprendizaje de la física.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-10-20)The school factors at the ESCUELA NORMAL SUPERIOR LEONOR ALVAREZ PINZÓN in the city of Tunja are fundamental in the physics learning process. The Educational Institution where all the research is carried out is public in ... -
Estrategia didáctica mediada por TIC para el aprendizaje significativo de la asignatura química inorgánica en estudiantes de grado décimo del Colegio Cooperativo De Barbosa, Santander
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-10-06)Abstract The present research aims to enhance scientific competencies in the subject of inorganic chemistry among tenth-grade students. To achieve this goal, the improvement of meaningful learning in the subject is ... -
Relación práctica pedagógica y proceso enseñanza aprendizaje, en la formación de profesional de enfermería en Bucaramanga, Colombia.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-08-15) -
Una propuesta pedagógica para el cuidado y autocuidado, frente a infecciones respiratorias, fundamentada en el aprendizaje basado en problemas y estudio de casos.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-04-21)The culture of care has gained relevance during recent decades, as a consequence of the emergence of infectious diseases that have had a significant impact on society, mainly around respiratory infections which, moreover, ... -
Para el olvido, nada: Una propuesta pedagógica para el desarrollo de la identidad cultural ancestral mediante la narrativa transmedia, en torno a la tradición oral de las estudiantes de grado octavo de la Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón, en el marco de la Pedagogía Crítica
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-04-20)This research work presents a distribution of six chapters that represent the operational and methodological stages of the process designed to respond to the observed need. First, the work begins with an exploratory stage ... -
Prácticas pedagógicas de los docentes de matemáticas de grado sexto del I.E. El Paraíso de Yopal, en contexto de COVID-19
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-04-20)The purpose of this research is to analyze the pedagogical practices in the context of COVID-19 of the sixth grade mathematics teachers of the El Paraíso Educational Institution in Yopal, Casanare. The pandemic and the ... -
Las redes sociales, mediación pedagógica digital y aportes constructivos de humanidades digitales en la cátedra de cultura teológica, de los estudiantes de V semestre del programa de Ingeniería Industrial de la Universidad Santo Tomás, Seccional Tunja
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-02-23)The use of social networks has intensified in recent years, recreating new environments of digital pedagogy, due to the COVID-19 pandemic and the expansion of ICT in educational environments. This research work sought the ... -
Experiencias menstruales en mujeres habitantes de calle
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-02-09)Historically, menstruation has been constructed as a Tabú and has been associated with social exclusion of women and girls, as their rights has been affected. For that reason, the objective of this investigation it’s ... -
Incidencia del Juego Modificado del Modelo TGFU en la Toma de Decisiones de la Selección Boyacá Masculina Categoría Sub 13 de la Liga de Fútbol de Boyacá
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-02-01)Introduction: At present the TGfU comprehensive model game is an alternative that allows improving the teaching-learning processes in the sports environment. Objective: To evaluate the incidence of the modified game of the ... -
Desarrollo de habilidades cognitivas pensamiento, memoria y atención, utilizando como herramienta de aprendizaje el videojuego Formas y Colores en un grupo de niños de cuatro años de edad
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-12-06)In order to analyze the development of cognitive abilities such as thinking, memory and attention, when using the video game "Shapes and Colors" as a learning tool in a group of four-year-old children, this research focused ... -
Propuesta pedagógica para la promoción de la Inteligencia emocional en adolescentes en el marco de la educación religiosa escolar en el “Colegio Nuestra Señora del Rosario de Tunja”
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-02-02)The act of educating from the emotions is a current need. Adolescents today are urged to emerge from the depths of their fears, uncertainties, and inner emptiness to correctly show their emotions and express what they ... -
Plan de orientación socio ocupacional para la educación media en la institución educativa INEM Carlos Arturo Torres de Tunja.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-01-27)Socio-occupational orientation has encouraged the construction of the life projects of students who are in vocational secondary education; however, there are educational institutions in which this process is not properly ... -
La literacidad crítica en los estudiantes de grado noveno del Instituto Educativo Técnico Diversificado de Monterrey, Casanare.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-10-01)The purpose of this research is to strengthen the processes of comprehension and textual production in ninth grade students of the I.E.T.D. of Monterrey, Casanare. Literacy allows the development of a more critical awareness ... -
Enfoque Andragógico para el Afianzamiento de las Competencias TIC en los Docentes del “Gimnasio Gran Colombiano” de Tunja.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-09-30)Innovations in the educational system generated by contemporary pedagogy define essential transformative elements of the current society. The adult education paradigm defined as “the art and science of adult teaching” ... -
Enseñanza y memoria histórica del conflicto armado en la región del carare desde las artes visuales con estudiantes de grado 6° de la institución educativa José Prudencio Padilla del municipio de Barrancabermeja-Santander.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-07-25)The present degree work highlights the importance of resuming from the teaching of history, the recovery of the national historical memory from the study and analysis of the armed conflict through the implementation of a ... -
Implementación del Tag Rugby Para Disminuir las Conductas Agresivas de los Niños de la Fundación Amparo del Niño (Tunja).
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-05-26)Children with vulnerability show aggressivity by phenomena such as lack of opportunities, displacement, dysfunction and domestic violence. This study seeks to describe the aggressiveness during development of Tag Rugby ... -
El trabajo cooperativo, estrategia para el aprendizaje significativo
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-05-11)This reflexive article is emphasizing the importance of cooperative job into the schools as the main material for planning, executing and exploitation of the human resources, taking into account basically to teachers working ... -
Educación inclusiva: ¿Realmente estamos preparados para asumirla?
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-02-25)This article of reflection aims to make an approach to inclusive education, as a structuring element in the construction of a more respectful, tolerant and democratic society. This article presents some aspects that have ... -
Innovaciones Pedagógicas en la Praxis de la Accion Católica de Tunja
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-02-15)This reflection paper explore the classroom practices by the apostolic group ‘Acción Católica’ and its Family Formation Center: CFF, where through it, is concluded how the behavior and the identification of aspirated or ... -
Las TIC: elemento integrador en la educación policial
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2022-02-09)This article addressed, in the first part, a journey that seeks to visualize the development of ICT in education in some regions during the last decade, as well as understand how training methods have been developed in ...