Centro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire
Recent Submissions
-
Pedagogía de la convivencia a través de la danza folclórica boyacense, en niños de 5 y 6 años de la Institución Educativa Técnica Antonio Nariño Sede Anexa del Municipio de Moniquirá (Boyacá)
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-09-23)The text presented below is the result of an investigative, reflective process carried out by teachers interested in contributing to training, comprehensive growth, personal development and the promotion of better emotional, ... -
La ERE y la inteligencia espiritual
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-10-09)The ERE and the Spiritual Intelligence (SI) is a research framed in the qualitative paradigm, following the methodological approach of the collective case study, for which a Likert scale type instrument was designed to ... -
Integrating cultural literacy in English language learning: analyzing its impact on staff members at a bilingual school in tunja
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-10-04)This study analyzes the impact of integrating cultural literacy into the English language learning process among staff members at a bilingual school in Tunja, utilizing participatory action research. Data collection involved ... -
Diviértete: estrategia para el fortalecimiento de la lateralidad en niños de transición de un colegio privado de Tunja.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024)The objective of this research is to determine the effectiveness of the diviértete strategy for the improvement of laterality in preschool children in a private school in the city of Tunja. This research was quantitative, ... -
Promoviendo el aprendizaje significativo de las matemáticas, a través de videojuegos RPG MAKER en el aula, apoyados en el enfoque STEAM
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024)Abstrac The general objective of the work is to promote the integration of RPG Maker video games as a pedagogical tool to generate significant learning in mathematics in fifth grade students, through the support of ... -
Innovación Educativa: Adaptación del Método Singapur para Desarrollar la Competencia Léxica en Inglés en Estudiantes de Grado Sexto de un Contexto Rural en Boyacá
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-09-25)English is one of the languages that has gained relevance in a globalized world, crossing borders, especially in the educational field where standards and competencies have been developed and established for students to ... -
Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de grado 10 del Colegio San Viator Tunja a través de la implementación del ODS 10 en el Modelo de las Naciones Unidas.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-10-02)The present research evaluates the impact of participation in Model United Nations (MUN) on the development of critical thinking in grade 10 students at Colegio San Viator Tunja, focusing on the implementation of Sustainable ... -
Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de grado 10 del Colegio San Viator Tunja a través de la implementación del ODS 10 en el Modelo de las Naciones Unidas.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-10-02)The present research evaluates the impact of participation in Model United Nations (MUN) on the development of critical thinking in grade 10 students at Colegio San Viator Tunja, focusing on the implementation of Sustainable ... -
El cuento, una mediación pedagógica basada en la teoría de Josette Jolibert para fortalecer la producción de textos narrativos en niños y niñas de primero de primaria
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-10-01)The main objective of this study was to strengthen the production of narrative texts in first-grade children by using the story as a pedagogical mediation, based on Josette Jolibert's theory. This action research, with a ... -
Fortalecimiento de Competencias Digitales Mediante la Creación de Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Área de Ciencias Sociales, con Estudiantes de Grado 11° de una Institución Educativa de Tunja
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-09-24)In the digital era, the development of digital competencies has become a pressing need for students, as these skills are essential for their academic, professional, and personal success in today's society. This study aimed ... -
Incidencia de las percepciones sobre diversidad sexual de los y las docentes de la Cátedra de La Paz, en la promoción de los derechos sexuales y reproductivos de los estudiantes: Un estudio en escuelas secundarias del Distrito de Riohacha.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024)The present qualitative study, with a social critical approach, investigates the relationship between perceptions of sexual diversity in secondary school teachers and the pedagogical strategies used in teaching the Chair ... -
convivencia escolar, Pedagogía de la Paz, estrategias pedagógicas, intervención pedagógica.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-05-24)The project was developed in three phases: First, incidents of aggression were identified through social mapping, where students freely expressed their experiences. In the second phase, interviews with teachers were conducted ... -
Danza Jazz: estrategia de mediación pedagógica en el proceso de autorregulación emocional en niños de 4 a 5 años de Montessori School
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024-04-26) -
Aportes de la teoría sociocultural de Vygotsky en la práctica docente y al modelo pedagógico dialogante del colegio Nuestra Señora del Rosario san Cipriano
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2024) -
Caracterización de la Salud Mental de los Estudiantes de Primer Semestre 2023-II de la Universidad Santo Tomas- seccional Tunja caso particular Facultad Arquitectura e Ingenierías
The mental health of university students is an issue of great importance, highlighting the problems of anxiety and stress. The objective of this research was to characterize the general health of first semester 2023-II ... -
Factores escolares asociados al aprendizaje de la física.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-10-20)The school factors at the ESCUELA NORMAL SUPERIOR LEONOR ALVAREZ PINZÓN in the city of Tunja are fundamental in the physics learning process. The Educational Institution where all the research is carried out is public in ... -
Estrategia didáctica mediada por TIC para el aprendizaje significativo de la asignatura química inorgánica en estudiantes de grado décimo del Colegio Cooperativo De Barbosa, Santander
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-10-06)Abstract The present research aims to enhance scientific competencies in the subject of inorganic chemistry among tenth-grade students. To achieve this goal, the improvement of meaningful learning in the subject is ... -
Relación práctica pedagógica y proceso enseñanza aprendizaje, en la formación de profesional de enfermería en Bucaramanga, Colombia.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-08-15) -
Una propuesta pedagógica para el cuidado y autocuidado, frente a infecciones respiratorias, fundamentada en el aprendizaje basado en problemas y estudio de casos.
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-04-21)The culture of care has gained relevance during recent decades, as a consequence of the emergence of infectious diseases that have had a significant impact on society, mainly around respiratory infections which, moreover, ... -
Para el olvido, nada: Una propuesta pedagógica para el desarrollo de la identidad cultural ancestral mediante la narrativa transmedia, en torno a la tradición oral de las estudiantes de grado octavo de la Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón, en el marco de la Pedagogía Crítica
(Universidad Santo TomásMaestría PedagogíaCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire, 2023-04-20)This research work presents a distribution of six chapters that represent the operational and methodological stages of the process designed to respond to the observed need. First, the work begins with an exploratory stage ...