Show simple item record

Marco comprensivo para el estudio de los procesos de formación de terapeutas

dc.contributor.authorRodríguez Ch., Diana M.spa
dc.contributor.authorNiño Rojas, Julio Abelspa
dc.date2006-06-21spa
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/174spa
dc.identifier10.15332/s1794-9998.2006.0001.03spa
dc.descriptionInvestigation on training contemplates the intentionalities of the educative project, considered as training context, the operation modalities and basic assumptions that constitutes the educative model under which the therapists are trained and its impact both on therapists and on patients. Training and therapy processes are studied like complex modeling processes conceived as method-project to build knowledge that articulates the therapeutic and academic systems under the notion of isomorphism in the pedagogical setting of supervision. It corresponds to a qualitative research that created metaobservational and reflective settings whose scenes preexisted since it was a matter of the supervision contexts and joint supervision structured in Clinical and Family Psychology Master of the Psychology Faculty of Santo Tomás University. The results showed a gradual training process, focused in the modality of supervision that integrates, in a recent way, the joint supervision. Formative experience modelings are shared between students and among formers, circulate very diverse conceptions of formative modalities. Efficacy grows in impact through the time showed by educative project indicators. Key words: systemic model, formation, therapist, educative process.eng
dc.descriptionLa indagación sobre la formación contempla las intencionalidades del proyecto educativo considerado como contexto de formación, las modalidades con las que éste opera y sus presupuestos básicos, lo que constituye el modelo educativo y el impacto del mismo tanto en los terapeutas como en sus consultantes. Los procesos de formación y terapia se estudian como procesos de modelización compleja concebidos como el método-proyecto para construir conocimiento, que articula los sistemas académicos y terapéuticos bajo la noción de isomorfismo en el escenario pedagógico de supervisión. Corresponde a una investigación cualitativa que creó escenarios metaobservacionales y reflexivos, cuyas escenas preexistían en los contextos de supervisión y supervisión estructurados en la Maestría en Psicología Clínica y de Familia de la Facultad de Psicología de la Universidad Santo Tomás. Los resultados muestran un proceso formativo gradual, integrado en la modalidad de supervisión y supervisión conjunta. Entre formados se comparten modelizaciones de la experiencia formativa y entre formadores circulan muy diversas concepciones de las modalidades formativas. Su eficacia gana en impacto a lo largo del tiempo, de lo que dan cuenta los indicadores del proyecto educativo.Palabras clave: modelo sistémico, formación, terapeutas, proceso educativo.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/174/267spa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/174/268spa
dc.sourceDiversitas; Vol. 2, Núm. 1 (2006); 42-54eng
dc.sourceDiversitas; Vol. 2, Núm. 1 (2006); 42-54spa
dc.source2256-3067spa
dc.source1794-9998spa
dc.titleUnderstanding framework to study the therapists training processeseng
dc.titleMarco comprensivo para el estudio de los procesos de formación de terapeutasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.typeArtículo revisado por paresspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: