Show simple item record

Significados acerca de la atención educativa en el aula regular a niñas y niños en situación de discapacidad en tres instituciones educativas

dc.contributor.authorFigueroa Ángel, Melba Ximenaspa
dc.date2011-07-01spa
dc.identifierhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/106spa
dc.identifier10.15332/s1794-9998.2011.0002.09spa
dc.descriptionThis research aimed at understanding the meanings about the educational services in the regular classroom for children with disabilities in three educational institutions. To achieve this, a qualitative research developed from some guidelines of the ethomethodology was proposed. The information was obtained through research strategies such as participant observation, depth interviews, the story and understanding of documents involving those who are considered key players in providing education in the regular classroom for children with disabilities: children, parents or guardians, teachers and directors of institutions. This information was systematized through content analysis of categorical type, encoding and cast in matrixes. As results of the development of this research, the meanings were identified from three subcategories: canonical, exceptional and negotiations with regard to disability, school integration and inclusion. eng
dc.descriptionEsta investigación tuvo como objetivo comprender los significados acerca de la atención educativa en el aula regular a niñas y niños en situación de discapacidad, en tres instituciones educativas. Para ello, se planteó una investigación cualitativa que se desarrolló a partir de algunos principios de la etnometodología. La información se obtuvo a través de estrategias de investigación como la entrevista a profundidad, el cuento y la comprensión de documentos que involucraban a los que se consideran principales protagonistas de la atención educativa en el aula regular de niñas y niños en situación de discapacidad: niñas y niños, padres o acudientes, profesores y directivas de las instituciones. Esta información se sistematizó a través del análisis de contenido de tipo categorial, codificación y vaciado en matrices. Como producto del desarrollo de esta investigación se identificaron los significados desde tres subcategorías: canónico, excepcional y negociaciones con respecto a la discapacidad, la integración y la inclusión escolar. spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás, Colombiaspa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/106/139spa
dc.relationhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/106/140spa
dc.sourceDiversitas; Vol. 7, Núm. 2 (2011); 321-333eng
dc.sourceDiversitas; Vol. 7, Núm. 2 (2011); 321-333spa
dc.source2256-3067spa
dc.source1794-9998spa
dc.titleMeanings about educational services in the regular classroom for children with disabilities in three educational institutionseng
dc.titleSignificados acerca de la atención educativa en el aula regular a niñas y niños en situación de discapacidad en tres instituciones educativasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.typeArtículo revisado por paresspa
dc.subject.proposalPsicologíaspa
dc.subject.proposaleducación; discapacidad; integración; inclusión; significados; accionesspa
dc.subject.proposalPsychologyeng
dc.subject.proposalactions; disability; education; inclusion; integration; meaningseng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por: