2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/61756This paper presents a characterization of the processes of memory, language and thought of four groups of students with low, medium, high and higher academic achievement among first and fifth grade, aged between 6 and 11 years, in an educational center in Bogotá-Colombia. to 10 sub-tests of the WISC-IV Were applied, to describe these processes. Academic performance was corroborated by school reports. The results were processed using SPSS-19, ANOVA and Tukey's DHS. The most influential aspect is the verbal comprehension scores with a correlation of .718; followed by perceptual reasoning with a correlation of .659, and finally the working memory with a correlation of .577. Este artículo presenta la caracterización de los procesos de memoria, lenguaje y pensamiento de cuatro grupos de estudiantes con bajo, medio, alto y superior rendimiento académico, entre los años de primero y quinto de primaria, con un rango entre seis y once años de edad, de un centro educativo de Bogotá-Colombia. Se aplicaron diez sub-pruebas del WISC–IV, para describir dichos procesos. El rendimiento académico se corroboró mediante informes escolares. Los resultados se procesaron con el SPSS-19, mediante ANOVA, y DHS de Tukey. El aspecto más influyente en las calificaciones es la comprensión verbal con una correlación de .718; le sigue el razonamiento perceptual con una correlación de .659; y por último la memoria de trabajo con una correlación de .577. application/pdftext/htmlacademic achievement [SC 00190]learning [SC 28030]learning problems [SC 27990]development [SC 13830]memory [SC 30570]language [SC 27740]thought [SC 52880]logro académico [SC 00190]aprendizaje [SC 28030]problemas de aprendizaje [SC 27990]desarrollo [SC 13830]memoria [SC 30570]lenguaje [SC 27740]pensamiento [SC 52880].Characterizing Cognitive Processes: Memory, Language and Thought in Students with Low and High Academic AchievementCaracterización de procesos cognitivos de memoria, lenguaje y pensamiento, en estudiantes con bajo y alto rendimiento académicoinfo:eu-repo/semantics/article