2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/61860A route by the power is made in the educative institution, without the pretension to demonstrate a species of genealogy of this one, rather, the track in institutional and daily spaces like the school is followed to, combined with a theoretical view inspired by the social Construccionism. The power is understood here like a relational device that crosses the educative as a whole through the narration of the educating agent who puts between parentheses the narrative of the student. Keywords: Socialization, Education, Relation, Power, Instituted, Resignification, Ideology, Young person, Deficit.Se realiza un recorrido por el poder en la institución educativa, sin la pretensión de evidenciar una especie de genealogía de éste; más bien, se le sigue la pista en espacios institucionales y cotidianos, como la escuela, combinados con una mirada teórica inspirada en el construccionismo social. El poder se comprende aquí como un dispositivo relacional que atraviesa lo educativo a través de la narración del agente educador que pone entre paréntesis la narrativa del estudiante.Palabras clave: Socialización, Educación, Relación, Poder, Instituyente, Instituido, Resignificación, Ideología, Joven, Déficit.application/pdftext/htmlPower and institutionalization in the classic high school: echoes of a psychosocial investigationPoder e institucionalización en el bachillerato clásico: ecos de una investigación psico-socialinfo:eu-repo/semantics/article