2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/65108This article seeks to present the epistemic principles of the scientific method from Mario Bunge, given that epistemology supports the postulates of schools such as Frankfurt —with its main exponents: Adorno, Marcuse, Horkheimer, from the perspective of critical thinking, and thinking about capitalism— and the French epistemological current —with its exponents: Michel Foucault, Gaston Bachelard and Louis Althusser. These postulates allow us to elucidate the implications for education from critical knowledge, since this is a complex activity in which different variables are involved: actions, ideas, feelings, people, objects and institutions.El presente artículo busca exponer los principios epistémicos del método científico a partir de Mario Bunge, dado que la epistemología sustenta los postulados de escuelas como la de Frankfurt —con sus principales exponentes: Adorno, Marcuse, Horkheimer, desde la visión del pensamiento crítico, y el pensamiento sobre el capitalismo— y la corriente epistemológica francesa —con sus exponentes: Michel Foucault, Gaston Bachelard y Louis Althusser—. Dichos postulados permiten dilucidar las implicaciones para la educación desde un saber crítico, por ser esta una actividad compleja en la que intervienen distintas variables: acciones, ideas, sentimientos, personas, objetos e instituciones.application/pdfepistemological currentspostulateseducationcorrientes epistemológicaspostuladoseducaciónEpistemological currents and their implications in educationCorrientes epistemológicas y sus implicaciones en la educacióninfo:eu-repo/semantics/article