Rodríguez, Sandra MilenaCarpio Rios, Andrea PaolaCallejas Gaitán, Diana CatalinaCarmona García, Edith del Socorro2024-06-242024-06-242024-06-12Carpio Rios, A. P., Callejas Gaitán, D. C. y Carmona García, E. S. (2024). Intercultural Language Teaching Practices of Spanish, English, and French Teachers in Bilingual Schools. [Trabajo de Maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional.http://hdl.handle.net/11634/55873La integración de la interculturalidad en la enseñanza de idiomas plantea un desafío multifacético, destacando la necesidad de un enfoque integral en la instrucción lingüística. Este estudio investiga dicho proceso con la participación de seis profesores de francés, español e inglés de dos instituciones privadas en Bogotá y Medellín. Utilizando la metodología de estudio de casos, los investigadores examinaron las prácticas y percepciones de los profesores mediante cuestionarios, observaciones de clase y grupos focales, revelando discrepancias significativas. Los hallazgos resaltan la importancia de alinear un enfoque intercultural con la enseñanza de idiomas, proponiendo ajustes de políticas para fomentar la inclusión y la autorreflexión cultural. Además, estos sugieren transformaciones urgentes en la identidad profesional en entornos educativos secundarios y superiores. Este estudio aborda los desafíos y oportunidades de integrar la interculturalidad en la enseñanza de idiomas en un contexto diverso y complejo.The integration of interculturality into language teaching poses a multifaceted challenge, emphasizing the need for a comprehensive approach to language instruction. This document explores the intricate process of integrating interculturality into language teaching, recognizing the complexity and diverse perspectives inherent in this process. Participants include six high school language teachers in French, Spanish, and English from two private institutions in Bogotá and Medellín. Researchers employed a comparative descriptive study methodology to get an understanding about teachers’ practices and perceptions, through qualitative instruments such as questionnaires, class observations, and focus groups. The analysis reveals discrepancies between the participants' perceptions and the practices they carry out to integrate interculturality. Findings highlight the potential benefits of aligning an intercultural approach with language education, advocating for policy adjustments to promote inclusivity and cultural self-reflection. The study proposes urgent professional identity transformations, emphasizing the importance of intercultural education in both school environments and higher education programs.application/pdfspaAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Intercultural Language Teaching Practices of Spanish, English, and French Teachers in Bilingual Schools.cultural awarenessforeign languagesintercultural educationteaching practicesbilingual educationAmbientes Bilingües de AprendizajeAprendizaje-inglésBilingüismoPrácticas DocentesInterculturalidadTesis de maestríaAbierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2educación bilingueconciencia culturalidiomas extranjeroseducación interculturalprácticas docentesreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomásinstname:Universidad Santo Tomásrepourl:https://repository.usta.edu.co