2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/65161The system for quality assurance of education in colombiahas been subject to several revisions and proposals regardingthe accreditation of higher education institutions and theundergraduate and postgraduate academic programs. Theseprocesses have been at the center of the discussion due to theirimpact on different areas of university institutions, such as academicdynamics, educational practices, organizational structures,government and university management, among others. In thiscontext, this article presents preliminary results of a research thataims to analyze the incidence of institutional accreditation inprivate universities of Bogotá and Medellín (during the period2015-2018), based on the methodological strategy of the casestudies. The bibliographic review and the interviews carried outallow us to identify processes and mechanisms related to quality that have been institutionalized, leading to internal changes, and that permeate different levels and actors within the institutions,while generating non-homogeneous effects and different answersaccording to the nature and identity of the institutions thatimplement them. that have been institutionalized, leading to internal changes, and El Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la educación enColombia ha sido objeto de varias revisiones y propuestas en lo queconcierne a la acreditación de las Instituciones de Educación Superior(IES) y de los programas académicos de pregrado y posgrado.Dichos procesos han estado en el centro de la discusión debido a suincidencia en distintos ámbitos de la institucionalidad universitaria,como las dinámicas académicas, las prácticas educativas, lasestructuras organizacionales, el gobierno y la gestión, entre otros.En este marco, este artículo recoge resultados preliminares de unainvestigación que tiene como propósito analizar la incidencia de laacreditación institucional en universidades privadas de Bogotá y Medellín (durante el periodo 2015-2018), a partir de la estrategiametodológica de los estudios de caso. La revisión bibliográfica y lasentrevistas realizadas permiten identificar procesos y mecanismosen torno a la calidad que se han institucionalizado y que llegana generar cambios internos, así como a permear distintos nivelesy actores dentro de las IES, al tiempo que generan efectos nohomogéneos y diferentes respuestas de acuerdo con la naturalezae identidad de las instituciones que los implementan.application/pdfDerechos de autor 2022 Autoresquality assuranceinstitutional changeaccreditationevaluationhigher educationprivate universitiesaseguramiento de la calidadcambio institucionalacreditaciónevaluacióneducación superioruniversidades privadasQuality assurance as a generator of institutional changes in private universities in ColombiaEl aseguramiento de la calidad como generador de cambios institucionales en universidades privadas de Colombiainfo:eu-repo/semantics/article