2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/60759Beyond their aesthetic purposes, art and performance appear to be alternative forms of resistance, consciousness and visibility of political and social phenomena that attempt to generate and construct memory in favor of victims. In the context of public space, defined not only as a space for encounters but also as a scenario for political conflict and for the formation of public opinion that contradicts official opinions, it has constructed collective memory and it has reclaimed rights and demands traditionally subordinated, as the Colombian case demonstratesMás allá de sus propósitos estéticos, el arte y la performancia aparecen como formas alternativas de resistencia, concientización y visibilización de fenómenos políticos y sociales que buscan especialmente generar y construir memoria en favor de las víctimas. Enmarcadas en el espacio público, entendido no solo como lugar de encuentro, sino como escenario de pugnas políticas orientadas a la formación de opiniones públicas contrarias a la oficial, han logrado construir memoria colectiva y reivindicar derechos y demandas tradicionalmente subordinados, como puede advertirse en el caso del conflicto colombiano.application/pdfmemoryartistic and performance practicespublic spacepolitical struggleshegemonic narrativememoriaprácticas artísticas y performativasespacio públicoluchas políticasrelato hegemónicoMemory, artistic practices and public space: possibilities regarding the Colombian armed conflictMemoria, prácticas artísticas y espacio público: posibilidades frente al conflicto armado colombianoinfo:eu-repo/semantics/article