2025-02-052025-02-05http://hdl.handle.net/11634/61526The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and his knowledge, with little active student participation. However, in the academic environment, a series of concepts about competences have been established that generate misunderstandings of the term. In this sense, we propose a conceptual approach and some reflections on the development of the competency-based approach in the educational institution.El concepto de competencias se ha venido trasladando del ámbito empresarial a las instituciones educativas, fundamentalmente hacia la educación superior, que busca procesos educativos de calidad en oposición a los modelos establecidos tradicionalmente fundamentados en la transmisión de la información, centradas en el docente y su conocimiento, con poca intervención activa de los estudiantes. Sin embargo, en el entorno académico se han establecido una serie de conceptos sobre las competencias que generan comprensiones equivocadas del término. En este sentido, se propone una aproximación conceptual y algunas reflexiones sobre el desarrollo del enfoque basado en competencias en la institución educativa.application/pdfcompetenciacompetencias docentesenfoque basado en competencias.Competenceteaching competenciescompetence-based approach.Conceptual approach of the competences in the educational contextAproximación conceptual de las competencias en el contexto educativoinfo:eu-repo/semantics/article