Fundamentos epistemológicos, pedagógicos y didácticos de los currículos de las Licenciaturas de Inglés y Francés en Colombia
View/ Open
Date
2018Author
Metadata
Show full item recordCollections
- Doctorado en Educación [140]
Abstract
El propósito fundamental de esta tesis es determinar cuáles son los fundamentos epistemológicos, pedagógicos y didácticos de los currículos de las Licenciaturas de Inglés y Francés en Colombia, y cómo estos fundamentos han incidido en la formación de los docentes y en su competencia lingüística.
La investigación de los currículos es un tema que debe ser prioritario en educación y pedagogía, en la actualidad. De ahí surge la necesidad de examinar los currículos de estas licenciaturas y sus fundamentos para hallar la importancia y la pertinencia en la formación profesional de los licenciados en Inglés y Francés.
En el mundo actual, en el cual todo transcurre de forma rápida, la comunicación permite que este mundo sea realmente globalizado. Para poder comunicar adecuadamente con interlocutores de diferentes países, es importante, aprender varias lenguas extranjeras además de la lengua materna. Por lo anterior es necesario formar convenientemente los docentes, que serán a su vez los encargados de impartir los conocimientos que adquirieron, a las personas con las cuales interactúen.
La experiencia como docente de licenciaturas en lenguas extranjeras, ha llevado a constatar que los estudiantes reciben formación disciplinar en Inglés y Francés durante sus estudios. Sin embargo, su desempeño lingüístico en estas dos lenguas extranjeras no siempre es el más adecuado al finalizar sus estudios, lo que pone en evidencia la necesidad de replantear los currículos que intervienen en su formación.
El objetivo principal de esta tesis es concebir una fundamentación epistemológica, pedagógica y didáctica de los currículos de las licenciaturas de Inglés y Francés como lenguas extranjeras en Colombia.
Abstract
The central purpose of this thesis is to determine the epistemological, pedagogical and didactic theoretical framework of the curricula of the Bachelor’s Degrees in English and French in Colombia, and how the different theories have influenced the training of teachers and their linguistic competence.
Nowadays, the research of the curricula should be a priority in education and pedagogy. Consequently, there is the need to check the curricula of these degrees and their theoretical basis to find the importance and relevance in the professional training of graduates in English and French.
In today's world, where everything happens quickly, communication is decisive to promote a truly globalization. In order to properly communicate with partners from different countries, it is important to learn several foreign languages in addition to the mother tongue. Therefore, it is necessary to train teachers appropriately taking into account that they will be in charge of imparting the knowledge they acquired to the people with whom they interact.
The experience as a teacher of bachelor's degrees in foreign languages, has been crucial to corroborate that students receive disciplinary training in English and French during their studies. However, their linguistic performance in these two foreign languages is not always the most competent by the time they graduate, which prove the need to reconsider the curricula that take park in their training. The main aim of this thesis is to conceive an epistemological, pedagogical and didactic theoretical framework of the curricula of the Bachelor’s degrees in English and French as foreign languages in Colombia.
In a first moment, the state of the art was established. It was about the peculiar curricula of the training of English and French Foreign Language Teachers in Colombia, which includes 33 undergraduate programs. Once this population was delimited, a representative sample was determined. Specifically, intentional non-probabilistic sampling by expert choice and accessibility was used to choose three of the Bachelor’s degree programs belonging to the population that were the object of study. In a second moment an interpretative analysis of the curricula of the English and French Bachelor’s degrees in Colombia was carried out.
PDF Documents
xmlui.custom.comments.form-panel-heading
Respuesta Comentario Repositorio Institucional
Gracias por tomarse el tiempo para darnos su opinión.